Followers

Mighty Jacksparrow is an Earth-based sub-intergalactic blogger who enjoys writing and in the same time entertaining his ever-amusing will-kill-to-read fans with sensationally hilarious and at times dramatic musings. This blog offers endless ideas and results; they might be charming most of the times but could be offending in some others. Therefore, it is always noble to remind that if you enjoy the pieces, carry on reading, but if they upset you, do quietly leave like the evening breeze and not like exploding diarrhea, which exactly what you will look like if you ever lose it on me. Enjoy! :D

Tuesday, October 31, 2006

Kecundangkah Tun

Nampaknya adab orang Melayu kita kini hanya tertera di dalam buku-buku teks sekolah rendah sahaja.

Kasihan saya pada Tun Mahathir, seorang insan yang telah berjuang dan mengabdikan dirinya kepada kerja keras demi menaikkan martabat negara di mata dunia. Dua puluh dua thun perjuangan, kini beliau hanya dilihat sebagai satu parasit yang membimbangkan.

Kenyataan demi kenyataan dikeluarkan oleh orang-orang tertentu demi memastikan Tun menutup mulut dan tidak ‘mengkritik kerajaan’. Pada pandangan saya sebagai seorang pemerhati politik (dan juga penyokong Tun serta UMNO yang sejati), saya tidak dapat rasakan bahawa apa yang terjadi pada awalnya sehingga menimbulkan konflik yang sebegini hebatnya bukanlah kritikan Tun kepada kerajaan, tetapi lebih kepada pertanyaan yang melibatkan isu-isu tertentu.

Antara isu yang dibangkitkan oleh Tun Mahathir sebelum ini adalah berkenaan penjualan MV Agusta pada harga yang sangat rendah (saya tak rasa harga penjualan syarikat itu mampu membeli sebuah motosikal yang dikeluarkannya), pembatalan jambatan bengkok yang sepatutnya menyambungkan Kota Singa dengan semenanjung Malaysia, serta isu berkaitan penjualan AP yang berleluasa.

Kritikankah itu? Pada saya, itu cumalah pertanyaan yang diajukan kepada pihak kerajaan. Masalahnya pihak kerajaan seringkali mengelak dari menjawab soalan yang tiga itu (mungkin kerana jika soalan itu dijawab, ada tembelang orang-orang tertentu yang akan pecah). Maka berlarutanlah perbalahan ini sehingga pada hari ini.

Saya pernah juga menonton bual bicara bersama Perdana Menteri yang dianjurkan oleh sebuah syarikat televisyen tempatan, yang mana telah dihebahkan bahawa Perdana Menteri akan cuba menjawab persoalan yang dibangkitkan oleh Tun pada awalnya, Cuma kali ini jawapan yang akan diberikan boleh ditonton oleh beberapa juta rakyat Malaysia di dalam jajahan Tanah Melayu dan sebahagian Borneo.

Namun saya rasa Perdana Menteri hanya berborak kosong di dalam edisi bual bicara tersebut. Beliau kelihatan seperti tidak yakin dan sering mengelak dalam berbicara hal-hal yang berprofil tinggi.

“Kami batalkan pembinaan jambatan bengkok kerana rakyat Malaysia tidak mahu jambatan itu diteruskan.”

Seingat saya, tidak ada satu pun lagi pungutan suara yang dibuat oleh pihak kerajaan memerintah untuk menentukan berapa ramai yang mahu dan berapa ramai yang tidak mahu langsung jambatan tersebut dibina merentasi selat Tebrau. Jika tiada, maka siapakah yang menjadi wakil rakyat untuk mencapai kata sepakat yang mengatakan sememangnya satu Malaysia tidak mahukan jambatan tersebut?

Yang melucukan, ada pula cerita mengatakan yang Disneyland akan dibina di Malaysia.

Selama 22 tahun kita berada di bawah pemerintahan Mahathir. Dan selama itu jugalah negara kita berjaya menjadi sebuah negara yang sangat dibanggakan. Daripada negara yang hanya bergantung kepada pertanian dan dagangan hasil getah serta kelapa sawit yang sedikit, kita kini mampu memilik segala jenis industri yang bisa menjana ekonomi negara. Sedikit demi sedikit kita sudah mampu untuk memiliki menara kembar Petronas (yang juga lahir di era Mahathir), Litar Formula Satu Sepang, Lapangan Antarabangsa terindah di dunia serta bermacam lagi binaan yang menjadi mercu kejayaan negara. Semuanya muncul di zaman yang kita gelar Era Mahathir.

Cuba kita lihat kembali, selama lebih dua tahun Pak Lah memerintah, berapa banyak mercu negara yang telah dibina? Bagaimana keadaan ekonomi negara kita? Bagaimana pula dengan keadaan politik kita?

Saya simpati kepada Tun. Bukan apa, dahulu masa beliau masih berkuasa, tak ramai dari orang-orang serta menteri bawahan yang berani buka mulut. Siapa tidak tahu yang Tun mana boleh ditegur. Namun saya lebih bisa menerima konsep tersebut daripada melihatkan kesan pemerintahan Pak Lah yang pada saya tersangatlah lembut dan telus, sehinggakan ada menteri-menteri kecil yang tidaklah berkuasa sangat tapi bicaranya macam dialah yang bakal mewarisi tempat Perdana Menteri satu ketika nanti.

Sekarang semuanya sudah terbongkar, yang mana kawan dan yang mana lawan. Sehinggakan ada yang berdarah raja juga inginkan Tun menutup mulut dari terus berkata-kata. Masalahnya, kenapa semua orang takut? Adakah kerana yang bercakap itu adalah Tun Dr. Mahathir bin Mohamed? Jika yang berkata dan mengkritik kerajaan itu adalah

Encik Abu bin Kassim maka rasanya kerajaan tidaklah perlu takut sangat. Pak Lah pun tak perlulah pening-pening kepala sehingga mencemaskan pengikutnya yang juga sibuk memberi kenyataan akhbar menyuruh Mahathir tutup mulut.

“Macam mana anak-anak Melayu nak bersopan kalau menteri sendiri kurang ajar kepada orang tua? Macam mana anak-anak kita nak ingat pada diri dan tuhan kalau menteri sendiri lupa diri dia siapa sebelum dinaikkan menjadi menteri?”

Kali ini saya tidak mahu komen mengenai Datuk Nazri Aziz. Nanti-nantilah dulu. Namun saya ingin memetik A Kadir Jasin di blognya:

"Tiada deskripsi yang tepat dalam bahasa Melayu untuk menyimpulkan kelakuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Tetapi, dengan izin, it’s akin to the behaviour of an over-enthusiastic over-grown pup. It’s a bit too old to be a pup but loves to bite the tail of grown-up dogs. Its bite does not hurt but is annoying."

Sayang. Dahulu apabila Tun mahu ‘quit’ menjadi PM dan memberitahu kepada rakyat Malaysia yang beliau sudah mahu berhenti ketika Persidangan UMNO pada tahun 2002, adalah seorang ini yang menangis-nangis di atas pentas memujuk Tun agar jangan ‘quit’. Meleleh-leleh airmatanya. Selepas pengumuman itu, kononnya apabila Tun mahu beredar dari pentas, beliaulah yang membuntut dari belakang selagaknya seorang usher, sehingga patah kasut tumit tinggi yang dipakainya.

Kini beliau adalah salah seorang Melayu yang menjual hak ekonomi orang Melayu kepada orang Melayu yang tidak menjalankan kegiatan ekonomi automotif sepertimana yang diperlukan untuk memperoleh hak pengedaran kereta import ataupun Approved Premit (AP). Adakah orang ini boleh kita katakan pengkhianat Melayu?

Dahulu kedaulatan darah diraja pernah dipersoalkan apabila ada di kalangan kerabat yang berperangai bermaharajalela. Apa sangatlah menjadi keturunan diraja kalau perangai macam setan? Tuhan beritahu kita agar ikut pemimpin yang memimpin ke jalan yang benar, bukan mencederakan malahan membunuh rakyat sendiri tanpa sebab. Pada zaman Tun Razak raja-raja Melayu masih boleh terlepas daripada dikenakan tindakan mahkamah, tapi pada masa Tun Mahathir, semuanya sudah berubah ‘upside down’ kata orang putih. Darah raja kini harus tunduk kepada tindakan mahkamah sekiranya melakukan apa-apa kesalahan yang memerlukan tindakan undang-undang dikenakan.

Adakah kerana itu keturunan raja ada yang menyimpan dendam terhadap Tun Mahathir?

Secara peribadinya saya percaya bahawa selagi Perdana Menteri Malaysia sekarang mengambil keputusan untuk berdiam diri, selagi itulah akan muncul telahan demi telahan dan prasangka buruk kepada kerajaan memerintah. Sikap berdiam diri dan acuh tidak acuh kepada kritikan Dr M membuatkan Pak Lah kelihatan lemah di hadapan lebih 20 juta rakyat Malaysia. Dan ini semestinya bukan sesuatu yang diingini oleh rakyat, terutamanya yang mengundi parti Barisan Nasional.

Kalaupun rakyat masih belum berpuas hati dan yakin dengan kerajaan yang memerintah, pada saya ia bukanlah kerana kecaman dan perbuatan ‘khianat’ yang dilakukan oleh bekas perdana menteri, tetapi adalah kelemahan jentera kerajaan sendiri untuk mematahkan hujah-hujah Dr M yang kukuh dan berbukti.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin, sahabat akrab Perdana Menteri dan bekas orang kanan bekas Perdana Menteri membuat kejutan pula dengan mengatakan bahawa Dr M tidak memusuhi Pak Lah, tetapi Dr M mensyaki adanya dalang dari pihak ketiga yang sedang cuba menguasai kabinet.

Siapa agaknya orang ketiga itu?

Mungkin ini menjawab kepada dolak-dalik kerajaan dalam menjawab pertanyaan dan kemusykilan Dr M dan juga kegiatan media milik UMNO sendiri yang meberikan sepak terajang kepada bekas perdana menteri itu.

Ada juga hu ha hu ha yang meminta Dr M dipecat dari UMNO. Lucu. Jika Dr M dipecat, maka beliau adalah ahli politik negara yang disingkirkan daripada Umno kerana mengkritik Perdana Menteri yang membawanya masuk menjadi Ahli Parlimen dan disingkir oleh Perdana Menteri yang beliau sendiri lantik sebagai pengganti.

Seperti biasa Pak Lah enggan mengulas kejadian tersebut dan menyerahkan kepada kementerian-kementeriannya yang nampaknya juga enggan memberikan apa-apa ulasan. Najib jugalah nampaknya yang boleh diharap sedikit.

Sedar tidak sedar sudah ramai menteri dan ahli parlimen (yang sebelum ini tidak popular mana pun) mengambil jalan untuk menyuarakan pendapat mereka di media.

Dan yang paling melucukan, saya rasa kini Najib sudah menjadi jurucakap nombor satu pemerintah. Setiap hari muka beliau sahaja yang terpampang di kaca televisyen, sekaligus menampakkan kebolehan beliau menangani pelbagai masalah dalam satu-satu masa. Dan terdetik di kepala saya: Di mana Abdullah Ahmad Badawi pada ketika ini? Siapakah Perdana Menteri? Jarang sekali saya melihat rupa paras perdana menteri negara saya di kaca televisyen sejak kebelakangan ini.


Or maybe he’s still with his elegant silence?

Friday, September 22, 2006

Hello, Yard Part 3

Myself, during anight operation to clear out the crude tank inside the Bunga Kelana 4. God the smell of the crude was disgusting. But that's the smell of black gold anyway. Smell of monayyy...


MISC's Bunga Kelana 4, a crude oil tanker that came to the yard recently to undergo massive repair due to its damage on the outside layer of the wall. This guy was huge man, seriously.



Those are the anchor chain and the anchor itself, lying on the ground for extensive blasting, coating and repaint job.



Ha ha ha...this picture was when I went down to take a look at the ship's propeller with another two engineers. Kudos to one of the senior engineer that snapped this picture. I was the one in blue at the center.



Night's out after a hard day work. Myself in front of the International Restaurant, Danga Bay. hell the food was good and the environment was marvellous.



Dad's garden at the back of our house. There he is, sitting at his usual sopt, doing some underground stuffs. Total Classified. Hell of a garden, more to a nursery. Green man after all.


Dad's collection of small herbs and greens. By the way, ignore the date on the photo. My bad for resetting the camera's memory without resetting it back.



Engineer's back in town =p Big feast in the house. Seen in the picture were the Don, the two of the grande ladies in chocolate scarf, and two young ones trying to coop with the Don's eating pace. And there was my brother at the back, trying to sneak into the picture no matter how. And the girl in black try to serve the family best before becoming one of the member. Weird, but good try anyway.

Tuesday, August 29, 2006

Hello, Yard. Part 2

So today we're gonna talk about topsides and jacket today. Oil and gas engineers keep on saying 'topsides' and 'jackets' these days, while most of us just imagining of what 'topsides' and 'jackets' could be. Parts of woman body? Maybe, but not close enough.

Topside is actually a structure that was built to house a lot of equipments on sea. Easy word, platform. Like this guy down here, still under constuction in the yard, is supposed to pump out natural gases, extract them and process them until they're parted into different categories.


Here we can see the pedestal cranes, which are attached together with the platform to ease material handlings at sea. Painted in yellow all over to make sure no chicken-eyed boat captain drives through the platform at night.


The helideck, where the chopper lands, bringing the whole new crew to be slaughtered and cooked in diesel fuel with sludge and a bit of crude. Yummy.

Same thing, only that the picture is taken at a different aerial view.


Talking about jacket, here we have the truss spar. This spar, the largest structure ever built in MMHE is to provide support for the topside as shown before. The topside will be placed on top of the spar when the whole spar is erected vertically. Cool huh? See those men down there? Sure you can imagine how big the spar is.

Made by ordinary carbon steel, weighted almost 40,000 metric tonne.

This part is the bottom of the spar, to be located at the sea bottom. a brilliant approach to deepwater drilling.

Those white things inside the picture is the chain anchor support roller. If the rollers are that big, i just cant imagine how big the chains are gonna be. Pretty bbig stuffs, huh?

Hello, Yard. Part 1


So, how does it feels when you need to be someone in the frontline engineering? What do you see everyday? How's work anyway?

Things like these always pop up everytime I meet a friend or just strangers out there. They'll ask a lot in curiosity, but since that I have promised some that I will post the pictures of MMHE fabrication yard inside here, so here they are. Enjoy.



This picture up here shows a ship and some parts of Singapore, visible across the thick fog from fabrication yard no. 1

The picture on the right is the lifting operation for an external turret mooring system for FPSO vessel. As you can see, the bright yellow lights are located at the boom of a 1600 mectric tonne capacity barge crane. One of the largest in Southeast Asia.




My favourite place to hang out. The dry dock. And there is my favourite vessel, the FPSO Kikeh, ripped open to give some space for the installation of the external turret.

I always come here to hang out in the evening, usually during the sunset. You can see the whole sun sets behind shorelines of Singapore, and it's damn beautiful, for real.

Can you see the water inside there? That's when the dock is filled full with seawater.

I wanted to post more but the fcuking bloggers cant load anymore of my pictures. Blast!

Tuesday, August 22, 2006

Adakalanya...

Adakalanya...cinta itu bukanlah seperti yang kita mahu

Adakalanya...cinta itu bukanlah seperti yang kita impikan

Adakalanya cinta itu bukanlah seperti yang kita perhatikan

Naik turun sama-sama

Susah senang sama-sama

Girang sama-sama

Sendu sama-sama

Tapi apa kan terjadi bila kita tidak lagi bersama?

Apa akan terjadi bila cinta dipaliti kata dusta?

Apa kan terjadi bila kita tidak lagi saling percaya?

Maaf.

Pada aku kau hanya yang satu.

Namun adakah di hatimu aku antara seribu?

Kecil hati.

Sejauh mana lagi perlu kurentas?

Bagaimana lagi rasa ini perlu aku hebatkan?

Sepak terajang ini semakin menyeksakan.

Telus.

Sayang aku telus.

Tapi kesedihanku tak tertebus.

Langkah semakin lemah.

Hilang semua kuasa, tidak lagiku gagah.

Bila kau yang aku percaya

Tidak lagi percaya.

Ampun.

Hati ini lukanya parah

Lagi ditoreh lagikan berdarah

Arahku hilang, aku hilang arah.

Jika ini kerap benar terjadi

Katakan padaku sayang

Bolehkah cinta ini terus bersemi?

Adakalanya kau teguri

Adakalanya...kau kumarahi

Adakalanya kau bersedih hati.

Adakalanya kau merobek diri

Percayalah pada kataku yang satu

Semua itu untuk kebaikanmu

Tapi apakan daya

Percaya itu bukan lagi milik aku.

Bagai batu.

Keras dan kaku.

Jalan liku-liku

Terus ditempuhi satu-persatu

Dari hamba laksana seperti aku

Sembahkan semuanya padamu sang ratu.

Tapi apakan daya

Percaya itu bukan milik aku

Dan adakalanya aku terguris sendiri

Terus dilamun malam nan sepi.

Seorang diri, seorang diri

Katakanlah pada aku

Bila kan kau datang ke sisi?

Sekali lagi?





Melancholic Death of the Mighty_Jacksparrow / 17:15 / Tomb of The Broken Hearts

Projek Tak Hengat

Siti Nurhaliza dan Datuk K dah pun selamat diijabkabulkan pada hari semalam di sebuah masjid di ibu negara. Majlis perkahwinan yang khabarnya menelan belanja lebih setengah juta Ringgit itu diwar-warkan oleh media sebagai ‘Wedding of the Year’. Maklumlah, yang berkahwin pun bukan orang biasa; perkahwinan ini adalah di antara selebriti terkenal Siti Nurhaliza dengan selebriti yang tak terkenal tetapi tiba-tiba terkenal, Datuk K. Memang grand beb.

Tengok hantaran dia, semuanya kaw-kaw.

Untuk Cik Siti kita, beliau menerima wang hantaran sebanyak RM 30,000 yang kononnya melambangkan jumlah juzuk Al-Quran (setahu aku ada 30 juzuk je, takde sampai 30 ribu. Kalau 30 ribu memang sampai mampos la aku tak khatam mengaji!), mas kahwin bernilai RM 22,222 yang kononnya mengambil sempenan turunnya al-Quran selama mana mengikut tempoh hari dan tahun, 7 dulang hantaran yang terdiri daripada al-Quran dan bunga rampai, set permata, kain lace, beg tangan Louis Vuitton, dan seutas jam tangan Roger Dubuis. Semuanya diletakkan dalam dulang hantaran emas, bak kata media la. Ada lagi strawberry disalut coklat dan juga kalung berjenama Chopard. Cincin dia pula diperbuat daripada emas putih dan bertatahkan berlian.

Dan selaku pengantin perempuan, jika mengikut adat Siti Nurhaliza perlu membalas sebanyak mana dulang yang dihantar oleh pihak lelaki, dan ditambah dengan 2 lagi dulang tambahan. Antara yang disampaikan adalah sembilan dulang perak berisikan bunga rampai, kain sampin songket, butang baju Melayu (ni bukan butang RM 10 dapat 5 macam kat Masjid India beb, ini punya butang sebijik je dah boleh beli rumah Pak Abu hujung jalan tu), jam tangan Roger Dubuis (couple edition kot), cincin, kek, set tali pinggang dan dompet, sut tuxedo dan cufflink.

Nice. Aku tak tau apa benda yang Datuk K niagakan sampai dia boleh jadi kaya camtu. Apa pun, selamat pengantin baru je la ye.

Kadang-kadang aku terfikir jugak, macam mana agaknya majlis perkahwinan aku nanti. Tak salah rasanya kalau berangan-angan, tapi kalau setakat angan-angan pun tak guna jugak kan?

Andaikata la dah sampai masanya untuk aku kahwin sok, aku cadang nak buat majlis tu tiga hari. Bukan tiga hari tiga malam, tapi tiga hari yang berasingan. Kenapa aku nak buat 3 hari yang berlainan? Maka inilah jawapan logik akal gila aku.

Hari pertama kalau boleh aku nak buat majlis akad nikah dan bersanding di dewan besar. Akad nikah macam biasalah, kita buat dekat masjid pada waktu pagi sebelum masuk waktu zuhur. Time ni la kalau nak bertukar-tukar dulang hantaran, mas kahwin ngan upacara sarung cincin dan membatalkan air sembahyang.

Lepas tu kira masa rehat sampai la ke petang, di mana aku bercadang aku nak buat ceremony hall atau dewan besar tertutup dan berhawa dingin di mana orang yang dijemput masuk hanya di kalangan dewasa dan ada protokol serta adab tersendiri. Ini bukan apa, cuma aku tak nak budak2 kecik buat tunggang langgang nanti. Tapi ini tak bermaksud aku benci budak2. Ni pun cadangan orang tua aku je pun.

So malam tu kira malam persandingan la. Masuk bertandang, duduk kat pelamin, tepung tawar semua ada la tu. Makan pulak makan berhidang dekat meja bulat. Kira macam wedding dinner la ni. Para hadirin yang nak masuk kena ada kad, dan kad ini kita hantar kepada orang2 tertentu di kalangan ahli keluarga dan rakan taulan, yang mana mereka kena menjawab semula kad tersebut untuk menempah tempat di meja-meja yang berkenaan. Untuk pakaian aku rasa untuk kita orang Melayu ni pakailah baju Melayu lengkap untuk yang laki-laki manakala baju kurung atau kebaya atau kebarung untuk yang perempuan. Yang bukan Islam, pakai la kot atau batik.

Kalau selalu orang kasi telur rebus, untuk hadirin yang dating pada majlis malam tu kami cadang nak kasi potpourri atau apa-apa lagi hiasan yang bukan untuk dimakan. Kalau boleh nak kasi something yang nampak ‘exclusive’ jugak la. Itu semua kerja mama, dia memang minat buat benda-benda macam tu.

Hari kedua barulah buat majlis bersanding kat rumah lelaki. Macam biasalah, khemah ada, meja semua ada. Aku rasa baik tempah katering sahaja, dan katering ni buat kat dua meja berasingan supaya orang tak perlu beratur panjang dan berebut-rebut nak ambil makanan. Susah2 aku suruh je budak-budak katering tu hidang makanan atas meja. Lagi senang, kan?

Sama la kat rumah perempuan jugak. Kalau kawasan rumah pihak perempuan kecil, tak jadi masalah. Kita tempah je mana-mana dewan so that tak la sesak sangat nanti.

Hurm….kena fikir hantaran pulak ni. Aku cadang nak hantar 9 dulang hantaran yang terdiri daripada pelbagai barangan untuk wanita. Mula-mula macam biasalah, sirih junjung satu dulang, bunga rampai satu dulang, lepas tu sejadah, telekung dan al-Quran satu dulang, set jam tangan satu dulang, set kasut, purse dengan handbag satu dulang, set gelang tangan dengan rantai dan brooch satu dulang , kain sutera untuk baju kurung satu dulang, set minyak wangi dan mekap satu dulang, dan yang terakhir…kunci kereta atas satu dulang. Hahaha…gila tak ingat angan2 aku.

Tapi aku janji kat diri sendiri, aku akan cuba sebaik mungkin untuk penuhi semua impian aku, dan aku nak penuhkan semua dulang tu dengan usaha titik peluh aku sendiri. Kalaupun aku nak berbini nanti, aku nak sediakan dia dengan kehidupan yang lengkap secukupnya. Biarlah aku seorang yang merasa kesusahan untuk memperoleh satu kehidupan yang sempurna, tak perlulah dia merasakan semuanya itu. Sesusah manapun, aku pasti akan selamat di setiap hari yang mendatang.


tapi kalau nak dicongak-congak, aku akan mampu capai semua ni pada umur 77 tahun. UuUuUu awak kita nikah dulu la k...sanding masa kita umur 77 tahun la ye..uUuUuuU

Thursday, August 10, 2006

Tobat Aku Tanak OT Lagi!

"Aku kena pegi KL satu minggu. Karnival Sukan Petronas. So kau jaga la ofis elok2."

Aku yang baru masuk ofis, dengan beg hitam di tangan kiri dan nasi bungkus sarapan di tangan kanan, seakan terpaku di lantai simen ofis bila supervisor aku datang melaporkan berita yang tak disangka-sangka tu. Namun demi menjaga maruah dan harga diri aku mengawal diri sebelum terlepas dari kawalan dek terlalu gembira.

Siapa tak gembira beb. Disiplin Mechanical Instruments and Piping ofis ni dah la tak cukup orang. Sepatutnya disiplin ni ada 4 orang, tapi sebab ramai dah dapat offer lain, maka tinggal la aku ngan bos aku yang juga merangkap supervisor terhormat aku. So selama kami kerja ama-sama ni, kami dua orang je la yang duk pening kepala samapai otak pun cair keluar kat telinga. Aku pun setakat trainee je...tak boleh tolong sangat dia tu. Tapi kalau dia dah bagi kepercayaan kat aku, kira ni dah dapat green light jadi bos untuk seminggu la..hahahahah

Tapi tu bukan cerita pokoknya.

Seminggu tanpa dia, hidup aku memang macam nak jahanam. Hari2 kena stayback buat kerja. Tapi seronok jugakla sebab ada gak kakak2 dan auntie2 (ehem) yang stayback sama. So tak la sunyi sangat ofis ni. Aku pun berani la lepak kat ofis sampai pukul 11, 12 malam tanpa meraa gusar dan takut, walaupun ada seorang kakak ofis tu ketawa mengilai-ngilai.

"Jangan mengilai sangat, Kak Nora. Karang ada yang menyambung karang."

Ofis aku ni bekas kubur. Aku pun tak tau la idea siapa yang brilliant sangat sampai buat kubur kat tanah ni. Malahan, kat belakang ofis aku ni masih ada sisa kubur yang tak boleh dialih langsung dek sebab member dalam kubur tu tak nak pindah. So nak tak nak kena la biarkan kubur tu kat belakang sana, satu pakej dengan member2 yang tinggal kat dalam tu sekali. Cuak seyy...macam-macam cerita dah aku dengar dari staff2 antik kat sini, tapi Alhamdulillah aku tak kena apa2 lagi.

Tapi semua tu akan berakhir.

Ada satu hari tu, aku memang kena stay back kaw2 punya sebab kerja tak siap. Bos aku yang baru balik dari KL pulak nak masuk pukul 9 malam, sedangkan aku kat ofis sejak pukul 8 pagi. Nak tak nak memang kena stay la jugak..

Tapi elok gak la dapat stay kat ofis. Kalau duduk kat umah bukan ada bini pun...balik2 menonggeng tidur je kerja. So baik aku buat keje kat ofis. Kat ofis plak, memang la ramai umat manusia...ofis sebelah pun ramai orang...sampailah ke pukul 5 petang di mana ramai mula beransur pulang berjumpa dengan laki dan bini masing2.

Kalau yang perempuan lambat balik karang, kena sembur dengan suami sebab minum petang tak sedia lagi. Kalau yang jantan tak balik, karang kena sembur dengan bini sebab dah buat minum petang tapi lambat balik sampai air teh dah sejuk. Itulah pasal mereka semua berhamburan keluar dari pintu ofis macam budak-budak sekolah bila mendengar loceng penamat hari persekolahan.

Arakian, pulanglah mereka-mereka yang telah berumah tangga dan berpintu pagar ke halaman masing2. Tinggallah aku yang bujang tak cukup sifat ni dengan seorang lagi lelaki Filipina ofis aku yang ketiadaan bini. Dia dah kawen, cuma bini dia ada kat Filipina. Kesian...aku yang bujang ni pun kadang2 rasa lonely, ini pulak yang dah kawen. Bini jauh plak tu. Bila dah berdua tu, aku tengok dia, dia tengok aku balik. Lepas tu, masing2 duk mengadap komputer balik.

Tapi...mungkin kerana dia tak nak ada kata-kata gosip yang mengatakan aku adalah pasangan gay sambilan kepada dia, maka dia pun beransur pulang jugak....tinggallah aku terkontang-kanting sorang2 kat ofis, dikelilingi hutan kertas dan partition biru yang kaku. Elok jugak kaku...karang kalau bergerak aku jugak yang menggelabah.

Pukul 5.30 petang. Aku dikejutkan dengan bunyi aircon yang tiba-tiba padam. Mesti budak opis sebelah yang tutup ni. Hangin satu badan aku...dah la aku panas kat dalam ni. Dia nak balik, balik la...tak payah la padam aircon. Tapi disebabkan aku dilahirkan sempurna dengan sifat malas yang semakin menjadi-jadi sejak kebelakangan ini (terima kasih kepada harga makanan yang murah di Pasir Gudang), aku pun malas la nak bukak aircon, selain daripada menyumpah-nyumpah di dalam hati sahaja.

Sedang aku leka mengisi harga untuk material kat dalam komputer, tiba2 aku terdengar bunyi pintu belakang dibuka dan ditutup semula. Dalam dua tiga kali jugak la. Aku ingat Shahrul, budak ofis aku tu...dia memang suka main pintu tu...keluar masuk keluar masuk.

Tapi Shahrul kerja ke arini? Tak.

'Gulp.'

...aku terpaksa la buat muka toye sambil berlakon macam tak ada apa yang berlaku. Cuak beb...memang cuak. Sedang aku berusaha hendak mengawal riak muka, terdengar pula bunyi orang menyorong kotak kat atas bumbung ofis. Bunyinya macam kotak berat, disorong dari satu hujung ke satu hujung yang lain, lepas tu patah balik pulak. Tapi kalau difikirkan semula, ofis aku adalah di tingkat yang atas sekali, mana ada ofis dah atas kepala aku ni? Nak kata ada orang naik bumbung pun, dari mana datang kotak banyak2 tu?

Ah sudah.

Tapi takpe. Aku masih lagi rilek...jam dah pukul 6.40 petang tapi aku masih belum berganjak walaupun tangki bahan berbahaya dalam badan ni dah macam nak meletup rasanya. Takpe, takpe. Tahan dulu.Aku angkat kepala, aku tengok muka sendiri kat cermin bilik depan aku ni. Konon2 macam nak tengok la kalau ada apa kat belakang aku, tapi seperti biasa aku hanya nampak almari besi yang tertutup kemas. Almari besi yang kaku dan sejuk macam peti ais mayat.

Isk..mulut cabul betul la aku ni...

Pukul 7 malam. Hanya bunyi jam tangan aku sahaja yang berdetik perlahan. Suasana sunyi sepi, yard kat belakang pun senyap semacam. Gudang sebelah ofis tempat blasting pun dah senyap. Aku menjengah ke luar tingkap, kelihatan hari sudah semakin gelap. Pokok-pokok hutan dekat kubur belakang ofis melambai perlahan, seakan mengajak aku ke sana. Cepat2 aku tunduk tengok balik kat P&ID yang terbentang di atas meja dengan rasa takut dan menggeletar yang tak terhingga.

Kemudian terdengar pula bunyi tapak kaki di koridor belakang aku, dekat pantri dan bilik air. Kuat bunyinya, macam orang pakai but tengah ke hulu ke hilir. Lepas tu senyap kejap, bunyi balik, senyap kejap, bunyi balik, ada pula bunyik pintu dibuka, lepas tu senyap terus.

Tiba-tiba terdengar bunyi mug kaca berdenting dekat pantri corner dalam ofis ni. betul-betul kat belakang aku, dan aku dah tak berani langsung nak angkat muka. Berlaga-laga bunyinya. Peh...bagai nak tercabut jantung kepala aku bila mendengar bunyi-bunyi macam tu. Kaki dah menggeletar sikit dah time tu...tinggal nak cabut je.

Sejenak aku berfikir, dah tiba masanya untuk aku blah dari sini. Suasana dah menjadi semakin tak tenteram dalam ofis ni. Bunyi dah makin lama makin dekat, so baik aku blah sebelum dia muncul pula kat depan aku.

Maka dengan beraninya aku bangun dari tempat aku, berjalan beberapa meter menghala ke pintu masuk ofis, dan bila aku buka pintu ofis dan menjenguk ke ofis sebelah, ofis tu dah gelap menandakan dah tiada orang dalam ofis tu. So aku dengan cuaknya konon nak mengunci pintu ofis dan menutup lampu bila dengan tiba-tiba aku dengar ada file dalam 'kabinet besi yang sejuk dan kaku macam peti ais mayat' tu terjatuh.

Gedeganggg...macam nak pecah pundi bahan buangan aku time tu. Dalam hati rasa, ah, takpela. File jatuh je tu.

Dan klimaks pun tiba. File yang jatuh dalam kabinet yang bertutup tu, kedengaran macam diangkat dan disusun semula. Memang jelas kedengaran bunyi orang menyusun file, cuma masalahnya aku tak nampak pun siapa yang menyusun file tu. Dan kabinet tu tertutup rapi dan rapat, tidak dibuka seperti selalu sebelum file di dalamnya dapat disusun.

Maka dengan keazaman yang dah makin sedikit, rasa takut yang membuak-buak, rasa panas dan sejuk seram di tengkuk, kaki yang menggeletar dan pundi kencing yang dah nak meletup, dicampur dengan rasa panas-panas dingin di sekeliling, aku terus keluar dari ofis tanpa mengunci pintu dan menutup lampu.Aku dah tak kisah apa-apa dah masa tu. Yang penting nyawa aku selamat.

Masa aku nak turun tangga dari tingkat dua ke tingkat satu, aku tak dengar apa-apa pun. Sunyi sepi gila. Tapi bila aku sampai di tingkat satu ofis aku, aku dengar ada tapak kaki pakai but keras tengah turun tangga dari tingkat dua. Maka dengan tidak mempedulikan sekeliling, aku meloncat 7 anak tangga terus ke tingkat bawah dan berlari sepantas yang mungkin menuju ke pondok Guard yang terletak hampir 300 meter dari ofis. Dan sepanjang larian tu aku dengar orang panggil sayup-sayup dari atas ofis, tak pun dari belakang aku.

Pada selalunya, aku akan semput bila sprint 100 meter. Malam tu aku berjaya buat rekod peribadi berlari sejauh 300 meter lebih dalam masa kurang seminit, dan aku macam tak percaya aku boleh lari sprint sejauh tu.

Dan seterusnya, aku cerita la kat pakgad-pakgad yang setia mendengar cerita aku yang merah muka dan termengah-mengah akibat larian tadi.

Pakgad tu tak cakap apa. Rilek je. Dia siap kata lagi yang sejak seminggu lepas, pakgad-pakgad bersekutu dah tak pergi dah area ofis aku tu sebab keras sangat. Lagipun time tu bulan Hantu Lapar, dan ada Cina buat persembahan hantu kat belakang yard, hampir ke laut.

Dalam fikiran aku, patutla sejak pukul 6 petang yard terus tutup kedai. Semua tak nak ambil risiko berjumpa dengan benda yang duk melayang-layang sepanjang seminggu di yard ni. Cuma aku je yang tak tau pasal benda ni. Cis...

Tapi cerita tu tak habis di situ sahaja.

Bila aku dah okay sikit, aku terus menghala ke kereta aku di kawasan parking terbuka di sebelah kanan MMHE yard.Masuk je kereta, aku terus start enjin dan bukak radio, konon nak kasi debar ni kurang sikit. Aku call member aku kat rumah, suruh diorang tunggu aku kat depan blok sebab aku masih gemuruh lagi time tu.

Sepanjang pemanduan ke rumah, alhamdulillah tak ada apa. Member aku semua tunggu kat tingkap rumah di tingkat satu je, sambil gelak-gelak. Bila diorang turun, barulah aku cerita apa yang terjadi, dan diorang semua bawak aku naik ke atas.

Tak sampai berapa minit aku duduk, bos aku pulak panggil suruh ke ofis balik. Dia nak ikut sekali, nak kunci ofis ngan tutup lampu sebab dalam ofis tu ada banyak benda yang confidential. Maka aku yang masih tak cukup nafas ni, bangun dan terus turun ke kereta semula. Time aku start enjin kereta tu, aku nampak member-member aku tengah tengok kat tingkap lagi.

"Bawak la budak-budak ni sekali" kata aku dalam hati.

SO, aku pun panggil la Arip, Nipah ngan Shah untuk datang ke ofis sekali dengan aku. Tapi dengan satu syarat, bak kata Arip; Mesti kosongkan tempat duduk penumpang di depan, Nipah dengan Shah akan duduk belakang, manakala Arip akan naik kereta dia sendiri. Aku tak ada hal sangat, sebab bagi aku mungkin Arip cuma nak praktikkan petua orang tua-tua dulu.

Dan kami bergerak semula ke ofis dengan 3 buah kereta; kereta aku, kereta bos aku, kereta Arip.

Tiba sahaja di ofis, pakgad tempat aku meluahkan perasaan tadi mengoffer diri untuk ikut sekali. Maka ada 6 orang yang akan naik ke ofis aku tu. Aku, bos aku, Arip, Nipah, Shah ngan Pakgad tu.

Pakgad tua tu siap kerek lagi dengan kitorang. "Ini ke dia ofis tu? Jom kita naik ke atas," katanya dengan nada berani.

Dari tingkat bawah kami naik sambil menghentak kaki, konon nak kasi riuh. Tapi bila kat tingkat satu, seorang-seorang dah mula berhati-hati dan bergerak dengan senyap. Memang saspan time tu. Semua tengah berdebar tahap gendang Jepun punya.

Bos aku dengan rileknya memegang tombol pintu besar yang masa tu tertutup rapat. Kami semua menunggu di belakangnya, di atas tangga. Namun bila dia mencuba nak membuka pintu tu, terjadi satu perkara yang tak disangka-sangka. Pintu itu ringan, seperti ada orang menolaknya dari dalam!

"...Eh..." kata bos aku. "Awat pintu ni ringan?"

Habis sahaja dia meluahkan kata-kata tu, keluarlah satu kepala botak berwarna hitam dari celah pintu. Kami apa lagi, menjerit bagai nak gila. Aku sampai nak terjun tangga dah time tu. Pakgad yang ikut kami tu yang jerit paling kuat. Memang menakutkan gila!! Bos aku yang terselindung di balik pintu terus menutup matanya sambil berkata, "matilah..."

Tapi kepala tu rupanya kepala pakgad Nepal yang kebetulan ada kat atas tu lepas diarahkan oleh control room supaya mengunci kembali ofis selepas aku buat repot kat pakgad awal sejam tadi. Hampeh. Buat malu je.

Lepas tutup lampu dan mengunci pintu, kami terus blah. Disebabkan malu, semua senyap je di dalam kereta. Last-last kami berhenti dekat kedai makan siam berhampiran rumah kami untuk menikmati sedikit minum malam.

Masa tu la aku tanya kat Arip apasal dia ketawa bila nampak aku balik dari ofis melalui tingkap rumah tadi.

" Takdela..." kata Arip. "...aku nampak ko bawak awek tadi. Aku ingat ko saje nak berlagak ngan kitorang sebab bawak awek balik rumah. Tapi bila aku turun, awek tu dah hilang. So aku paham2 je la. Shah pun nampak."

"Ko nampak apa Shah?" Tumpuan aku beralih pula kepada Shahril, housemate aku yang pendiam.

"Nampak awek la. Pakai tudung putih baju putih. Masa aku turun tadi aku nampak lagi tapi bila aku nak tanya ko, Arip cuit aku suruh aku diam," balas Shah.

"Lagipun masa kali ko turun nak pergi opis balik tu, awek tu ada lagi sebelah ko. Pasal tu au tak kasi ada orang duduk kat depan," sambung Arip.

Aku tak mampu nak cakap apa-apa dah. Terkejut, takut, berdebar, macam-macam ada. Perlahan kami semua melihat semula ke dalam kereta aku yang diparkir di sisi jalan namun tidak terlihat apa-apa.

Dan satu meja senyap tanpa bicara. Esoknya aku minta half day. Lusanya aku menjadi ikon terkenal di seluruh ofis MMHE. Dari pekerja biasa, pakgad, kakak-kakak ofis dan bos aku pun tau.

Siot. Tobat aku taknak OT lagi!




Siot.

Wednesday, July 26, 2006

Lerainya Sebuah Rahsia

"Jack, siapa sebenarnya Min?"

Satu soalan yang sukar untuk aku jawab. Malahan, kalau boleh memang aku tak akan jawab. Namun, soalan demi soalan datang menyerang menyebabkan aku ketandusan alasan untuk menepis serangan demi serangan yang diajukan mengenai wanita itu. Wanita yang nyawanya hidup di hati barisan pembaca setia 'Min'.

Berat rasa hati. Namun rahsia mengenai Milia Yasmin sudah tidak tertanggung rasanya. Ramai, terlalu ramai yang telah bertanyakan tentang siapakah 'Min' di dalam hati aku, dan sudah banyak spekulasi yang berkeliaran di sekitar; ada yang mengatakan aku bercinta dengan bayang-bayang, dan ada pula yang membicarakan bahawa aku bercinta dengan seorang yang rahasia.

(termenung sebentar)

Min atau nama sebenarnya Syarifah Milia Yasmin Syed Mustafa adalah seorang wanita yang pada azalinya sempurna. Benar, sungguh sempurna. Jika tidak di mata pandangan orang lain, dia sempurna di mata pandangan aku seorang.

Seorang wanita Melayu berdarah Arab, Min sememangnya indah di pandangan mana-mana lelaki. Sepertimana wanita Asia lain, Min bertubuh sederhana tetapi tinggi lampai. Tingginya hanya kurang sedikit dari paras telinga aku. Parasnya lengkap tanpa ada sedikit pun cacat celanya. Kulit putih merah yang diwarisi dari keturunan Arab Parsi menyerlahkan warna rambut perang semulajadinya.

Rambutnya terlalu indah untuk disentuh, ikal mayang mengurai sehingga ke paras dada dan permukaan rambutnya seakan lembap dan berseri, tidak seperti wanita lain yang rata-ratanya mempunyai rambut kering dan rosak tetapi mengaku rambutnyalah yang paling menawan sekali.

Kulit putih merah milik Min tampak bersih. Kulitnya lembut, lembut sekali. Punyalah putih bersih kulit Min ni, sehinggakan adakalanya urat-uratnya kelihatan di permukaan kulit. Dan apabila disinari mentari, kulitnya bertukar seakan kemerahan, menyerlahkan lagi keanggunan Syarifah Milia Yasmin.

Jika dilihat di paras mukanya, Milia Yasmin boleh jadi wanita paling indah dalam hidup aku. Matanya bundar dan berwarna cokelat tua, dipagari bulu mata yang panjang dan lentik. Keningnya tipis semulajadi namun tampak seperti dicukur rapi. Hidung mancungnya juga diwarisi dari keturunan Arabnya, begitu juga dengan bibir sederhana berwarna merah delima yang semangnya seksi membuat ramai lelaki kecur air liur melihat.

Min seringkali dilihat berjalan dengan rambut panjangnya disanggul ke belakang (gaya rambut bulu ayam bak kata aku) lalu menampakkan leher jinjang putihnya. Bibir merah itu seringkali mengukirkan senyuman manis sehingga menampakkan barisan gigi putih mutiara yang tersusun kemas di sebaliknya.

Bau itu. Tatkala bau manis dan lembut itu singgah di hidung, tentunya Min ada di sekitar. Lembut benar bau minyak wangi itu, dan tak pernah lagi aku jumpa sesiapa yang pakai minyak wangi sepertinya (sama jenis, sama jenama). Bau bunga bercampur dengan citrus beralun di muka seperti dipukau. Dan tentunya selepas beberapa ketika kan tiba bunyi tapak kaki di telinga menandakan Min sudah ada di sebelah sambil mempamerkan senyuman.

Dan senyuman itulah yang seringkali membuatkan risau yang terkumpul di dada kan serta-merta terbang entah ke mana. Untuk selamanya.

(termenung sebentar lalu tersenyum kecil)

Kehadiran Milia Yasmin menyerlahkan satu hidup baru buat aku yang selama ini diselubungi kegelapan. Ketakutan dahsyat yang dahulunya membelenggu diri kini terlerai dengan sendirinya dek penangan wanita itu.Hadirnya dalam hidup tidak pernah untuk menyusahkan, malahan kehadirannya membuatkan aku lebih bersemangat untuk meneruskan hidup yang dahulunya bagaikan hidup susah mati tak mahu .

Apabila aku dilanda ketakutan dek manusia yang berhati kejam, dia sentiasa ada untuk menenagkan aku di dalam hangat pelukannya.

Tatkala aku sedang sedih dihujani kemurungan yang tak berkesudahan, dia kan datang memayungi aku dari semua itu hanya dengan senyuman mesranya. Setiap airmata yang mengalir dari kolam mata aku dibayar dengan pujukan lembut dan kucupan hangat di dahi.

Dan apabila aku marah, dia tidak pernah membantah. Dia hanya akan menarik lembut tangan aku dan mempelawa aku duduk. Jari tangan aku akan dia urut satu demi satu, dan dengan perlahan amarah aku hilang dengan sendirinya.

Dan aku gembira kembali.

Hidup bersama Milia Yasmin tak pernah bosan. Ada sahaja kerenah yang membuatkan aku tersenyum riang. Wajah ceria itu senantiasa aku rindu apabila aku berada di perjauhan.

"Cinta bukan hakiki. Namun kita berdua tahu, cinta itu tetap kan bersatu."

(tergamam. rasa sebak mula menyiat hati)

Maaf...setelah sekian lama menulis, aku rasa aku perlu berhenti di sini. Kisah Milia Yasmin biarlah aku sambung di lain hari.





Aku benci kerinduan ini.

Monday, July 17, 2006

Stories So Good Yo Feel You Wanna Slap Yo Momma part II

SITI NURHALIZA TO WED DATUK K


I just dont know what the hell is going on with this world.

I was having lunch with my colleagues when suddenly it strikes me from the bottom up, leaving me in disgusting pain and half of my already eaten lunch spreaded nicely like paint on canvas, only that those slimy thing is spreaded nicely on the canteen floor.

But they're all quite literally, actually.

Come to think of it, the differences of age between Siti and Datuk K is reaching up to 20 years. At 27, Siti is to wed a man once married and once divorced and lives with a few kids, and ages 47 years old.

Funny. Very funny.

I dont know who is Datuk K. Never heard of him before. What he does for a living, who he is, his family and his existence seems to be very cloudy in my life before. Not only to me, but to many Malaysians too, i suppose.

The thing is, why Datuk K? Isnt there any available bachelor in this world that is available for marriage? And i doubt that Datuk K is the last handsome man on earth.

Well if money is the matter, well, i guess there are many more young bachelors in this country that owns more money than everybody else.

but yeah. life's stupid. and foolish. and everything seems to be very wrong.

but then, what to do? it's not that i can do anything to prevent every events from happening.

But to me, it's a big loss for Siti, as well to many who did not suspect that she will wed a man that has a few kids and is 47 years old.



what a shame.



p/s: if i ever get Datuk/Tan Sri/Tun, drives in a red Spyder, owns a series of million dollar bungalows, a fit body and modestly handsome, would she marry me?

humble, ordinary man my ass. Malay women will only chase the money, the title and the power. and the men would always be the fuckin' asses without actually realizing it.

Monday, July 10, 2006

Pening

Kadangkala aku pening juga.

Cita-cita aku tinggi. Impian aku banyak, tapi aku tak tau aku mampu atau tak nak merealisasikan impian aku yang bertimbun ni. Impian pun bukanlah impian yang bukan-bukan, hanya sekadar memenuhkan citarasa hati saja.

Satu hari nanti, aku mengimpikan satu pekerjaan yang membolehkan aku menerima gaji yang lumayan sedikit. ‘5 figure salary’ bak kata orang putih-putih (maklumlah, saya hitam, tidak sekacak Sayuti). Dengar kata kalau jadi jurutera ni, senang dapat gaji lumayan. Betul juga agaknya, sebab ada seorang bekas pekerja di sini sudah berpindah ke sebuah syarikat minyak dan gas yang terkemuka. Gajinya sebagai seorang ‘project planner’ mampu membuatkan check valve pundi kencing aku fail bila-bila masa sahaja. RM 80 ribu sebulan, sebelum elaun dan cukai.

Satu hari nanti, aku mahu jadi begitu juga.

Satu hari nanti aku mahu pergi kerja dengan dua pakaian yang berbeza. Ada masanya aku memakai pakaian pejabat (kasut hitam, seluar slack hitam, baju biru belang-belang dan neck tie, kalau ada peluang nak juga pakai kot macam pelakon drama Melayu dalam TV walaupun pangkatnya dalam cerita itu cuma sebagai kerani cabuk) dan ada masanya aku pakai pakaian rasmi jurutera mekanikal (overall suit, safety boot dan safety helmet, safety harness dan goggle serta sarung tangan, sambil beramah mesra dengan minyak gris, lumpur dari dasar laut, matahari terik dan peluh masin serta bau ketiak pekerja-pekerja lain di pelantar minyak).

Satu hari nanti aku nak pergi kerja dalam kereta yang besar-besar. Kalau boleh hendak dipandu, tapi itu masa aku dah tua la. Kalau masih muda remaja dan masih bergetah (ehem-ehem), aku lebih rela memandu sendiri. Kalau boleh nak beli kereta yang boleh buka tutup atap atau cabriolet. Nanti kalau di lampu isyarat merah dan ada pula awek bawak kereta di sebelah, boleh main buka-tutup atap kereta sambil memberikan muka kepada mereka.

Tapi kalau time tu aku dah ada bini, tak bolehlah. Nanti ada pula yang kena ikat di atap kereta sambil atapnya dibuka ditutup oleh sang isteri yang menyeringai gembira. Gembira ada makna tu.

Satu hari nanti aku nak tinggal di dalam sebuah rumah banglo yang aku reka sendiri. Pelan sudah ada, cuma nak buat sahaja belum boleh lagi. Kecualilalh jika aku nak bina rumah itu menggunakan bahan-bahan terpakai seperti kotak peti ais dan botol air mineral.

Rumah tu ada ruang tamu yang menghadap matahari terbenam dan berdindingkan cermin. Ada sistem penghawa dingin. Bermotifkan ‘asian luxury’, dan mencerminkan kemodenan yang asli. Ada spa dan kolam renang kecil supaya dapat aku berenang dengan gembira di sisi isteri yang tersayang (sebelum ini aku cuma berenang-renang di dalam kolah bilik mandi rumah saja). Rumah tu pun mesti ada taman indah yang membolehkan aku melupakan kisah hal-perihal di pejabat untuk seketika. Kan seronok duduk atas kerusi panjang bersama isteri tersayang sambil minum-minum petang melihat matahari terbenam dan menemani anak-anak bermain di ruang halaman? Wahh best...nak-nak bila ada gitar.

Nice.

Satu hari nanti aku nak kawen. Ha ha. Calon sudah ada, cuma nak meminang ni..isk..takder duit lagi. Mama dah bising-bising suruh simpan duit untuk pergi meminang.

“Nanti kalau dah dikebas orang, padan muka hang,” kata mama sambil ketawa evil. Jangan begitu mama.

Nanti bini aku akan aku buat total makeover. Sebelum ni dia mungkin tak pernah merasa pakai mekap mahal-mahal. Tak pernah pakai baju mahal-mahal. Tak pernah hidup gaya mewah. Takpe...akan aku usahakan semua tu untuk masa depan keluarga.

Tapi itulah...si dia tu dah ramai yang merisik. Aku ni...entahlah...takde duit sangat lagi sekarang ni. Karang tunggu lama-lama, dicurik orang pulak. Semalam mama dan abah ada pergi Muar melawat keluarga si dia.

“Orang sana dah tanya-tanya dah. Bila?” SMS mama yang aku terima malam tadi.

Terus aku tersedar dari lamunan. Aku ni tengah broke. Duit tak banyak mana dalam bank. Pekerjaan tetap tak ada, in fact tak grad pun lagi. Sigh. Bila difikir-fikirkan balik...mampu ke aku penuhi hajat aku dalam hidup ni?






Pening.

Saturday, July 08, 2006

Elegant Silence

Pergolakan politik negara semakin rumit apabila Dr M mengambil keputusan untuk berpegang teguh kepada pendiriannya. Menurut laporan yang diterima daripada wakil kerajaan memerintah, Tun Mohd. Khalil Yaakob yang membuat pertemuan dengan bekas Perdana Menteri itu di rumahnya di The Mines baru-baru ini. Pertemuan selama sejam setengah itu banyak memperkatakan tentang komen-komen yang dibuat oleh Dr M kepada kerajaan memerintah yang kebanyakannya bersifat negatif dan konservatif.

Secara peribadinya saya percaya bahawa selagi Perdana Menteri Malaysia sekarang mengambil keputusan untuk berdiam diri, selagi itulah akan muncul telahan demi telahan dan prasangka buruk kepada kerajaan memerintah. Sikap berdiam diri dan acuh tidak acuh kepada kritikan Dr M membuatkan Pak Lah kelihatan lemah di hadapan lebih 20 juta rakyat Malaysia. Dan ini semestinya bukan sesuatu yang diingini oleh rakyat, terutamanya yang mengundi parti Barisan Nasional.

Kalaupun rakyat masih belum berpuas hati dan yakin dengan kerajaan yang memerintah, pada saya ia bukanlah kerana kecaman dan perbuatan ‘khianat’ yang dilakukan oleh bekas perdana menteri, tetapi adalah kelemahan jentera kerajaan sendiri untuk mematahkan hujah-hujah Dr M yang kukuh dan berbukti.

Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah, Datuk Seri Abdul Aziz Shamsuddin, sahabat akrab Perdana Menteri dan bekas orang kanan bekas Perdana Menteri membuat kejutan pula dengan mengatakan bahawa Dr M tidak memusuhi Pak Lah, tetapi Dr M mensyaki adanya dalang dari pihak ketiga yang sedang cuba menguasai kabinet.

Siapa agaknya orang ketiga itu?

Mungkin ini menjawab kepada dolak-dalik kerajaan dalam menjawab pertanyaan dan kemusykilan Dr M dan juga kegiatan media milik UMNO sendiri yang meberikan sepak terajang kepada bekas perdana menteri itu.

Ada juga hu ha hu ha yang meminta Dr M dipecat dari UMNO. Lucu. Jika Dr M dipecat, maka beliau adalah ahli politik negara yang disingkirkan daripada Umno kerana mengkritik Perdana Menteri yang membawanya masuk menjadi Ahli Parlimen dan disingkir oleh Perdana Menteri yang beliau sendiri lantik sebagai pengganti.

Seperti biasa Pak Lah enggan mengulas kejadian tersebut dan menyerahkan kepada kementerian-kementeriannya yang nampaknya juga enggan memberikan apa-apa ulasan. Najib jugalah nampaknya yang boleh diharap sedikit.

Sedar tidak sedar sudah ramai menteri dan ahli parlimen (yang sebelum ini tidak popular mana pun) mengambil jalan untuk menyuarakan pendapat mereka di media. Kes Ahli Parlimen Jasin khususnya menambahkan lagi kekusutan yang ada pada ketika ini. Percanggahan pendapat dan idea di antara Ahli Parlimen Jasin, Datuk Mohd. Said Yusof dengan Ketua Pengarah Kastam Diraja Malaysia, Datuk Abdul Rahman Abdul Hamid berkenaan kes kononnya ada penyelewengan yang dibuat oleh pegawai kanan kastam berkenaan dengan penjualan kereta mewah yang dilucutkan hak tanpa melalui prosedur tender yang sepatutnya amat dikesali.

Kes ini timbul apabila Datuk Said dikatakan gagal mendapatkan kereta mewah jenama Mercedez Benz siri Kompressor, dan hanya ditawarkan model Masterpiece sahaja. Yang lucunya, sebelum ini tak ada seorang pun yang memperkatakan tentang hal ini, dan hanya apabila terkena batang hidung sendiri barulah hendak mendedahkan penyelewengan yang berlaku dalam kastam, sedangkan hal ini mungkin telah berlaku selama beberapa tahun namun tidak mendapat perhatian mana-mana menteri hanya kerana tiada yang membeli kereta dilucutkan hak.

Dan yang paling melucukan, saya rasa kini Najib sudah menjadi jurucakap nombor satu pemerintah. Setiap hari muka beliau sahaja yang terpampang di kaca televisyen, sekaligus menampakkan kebolehan beliau menangani pelbagai masalah dalam satu-satu masa. Dan terdetik di kepala saya: Di mana Abdullah Ahmad Badawi pada ketika ini? Siapakah Perdana Menteri? Jarang sekali saya melihat rupa paras perdana menteri negara saya di kaca televisyen sejak kebelakangan ini.

Or maybe he’s still with his elegant silence?

Kali ini saya tidak mahu komen mengenai Datuk Nazri Aziz. Nanti-nantilah dulu. Namun saya ingin memetik A Kadir Jasin:

"Tiada deskripsi yang tepat dalam bahasa Melayu untuk menyimpulkan kelakuan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz.

Tetapi, dengan izin, it’s akin to the behaviour of an over-enthusiastic over-grown pup. It’s a bit too old to be a pup but loves to bite the tail of grown-up dogs. Its bite does not hurt but is annoying."

Kepada yang membaca, harap dapat tinggalkan komen. Terima kasih.

Putus Sudah Kasih Sayang

Dan begitulah akhirnya. Pertunangan yang terikat kini terlerai sudah. Kisah percintaan Mawi-Diana kini hanya satu memori usang yang sukar ditakluki dengan mata kasar mengenai apa sebenarnya yang terjadi sehinggakan ikatan yang mendapat restu dari kedua buah keluarga itu diputuskan hanya dengan percakapan di telefon.

Pada pandangan saya, saya lebih senang menyalahkan Mawi. Bukanlah saya bias atau tidak menyebelahi Mawi, namun saya lebih senang membuka kata dan bicara saya secara takluk atau hakiki, bukan pandangan simpati, empati, mata gagak dan juga dari mata Mawi atau Diana sendiri. Ini pandangan saya seorang, kerana itulah saya kata “pada pandangan saya” di awal ayat.

Kenapa Mawi salah?

Mawi menyalahkan Diana kerana sering melatah mengenai hubungan mereka sehingga ke pihak media, dan seterusnya menyebabkan Mawi tawar hati kerana semua cerita dalam kelambu dikongsi bersama dengan rakyat Malaysia. Memanglah, siapa yang hendak cerita dalam kelambu masing-masing terbongkar luas dan menjadi perbincangan hangat di kedai-kedai kopi, mesyuarat ibu-ibu, dewan parlimen malahan di cubicle-cubicle tandas-tandas awam juga. Namun begitu, Diana tak mungkin akan melatah sekiranya tiada sesuatu yang memaksanya berbuat sedemikian.

Cuba kita fikir:

Mawi dah bertunang dengan Diana. Betul? Tapi selama setahun kegemilangan Mawi di persada seni tanahair, berapa kali anda melihat gambar Mawi bersama tunangnya? Come on la, Diana pun hendak menumpang glamour dengan Mawi, takkan itupun Mawi tak boleh fikir. Dia pun hendak merasa berjumpa artis-artis setaraf dengan Mawi, dan berjalan mengiringi Mawi di atas hamparan karpet merah di majlis-majlis rasmi, apatah lagi berdating dengan Mawi dalam kereta Suzuki Swift menikmati keindahan Kuala Lumpur di waktu malam sambil diekori beberapa ratus paparazzi di belakang.

Come on la Mawi.

Ini tidak. Kes Mawi dengan artis wanita lain ada juga kedengaran. Gosip keluar makan malam bersama? Mungkin Mawi ada penjelasan tersendiri tapi Mawi kena tau yang dia tu artis, bukan orang lain yang bebas bergaul. Mawi sudah memilih untuk jadi artis, maka kenalah ikut Artist Rules of Thumb. Orang Melayu kita ni kan seronok bergosip. Apabila Diana dengar tentang hal ini, apa lagi, panas la telinga member!

Diana mungkin perlukan perhatian. Apabila perhatian tidak diberikan oleh Mawi sendiri, mungkin Diana hilang sabar dan meminta bantuan media. Itu saja. Sedangkan kucing kalau tak dimanja pun jadi berang, inikan pula tunang orang. Apa tak sakit ke hati bila melihat Mawi berduet dengan artis wanita di atas pentas, sedangkan si Diana tak mampu untuk berbuat sedemikian. Sedikit sebanyak Diana mungkin terasa dengan kerenah Mawi yang bagaikan seorang Papua New Guinea masuk metropolitan New York.

Mengulas kenyataannya pada pagi ini, Mawi dikatakan tidak menyesal putus tunang. Baguslah tu, mentang-mentang awak hot stuff sekarang, awak dah pandai memilih. Ingat, satu masa dahulu masa badan awak berbau kampung, jangan harap la perempuan Kuala Lumpur nak tengok awak. Gadis Taib Andak pun belum tentu lagi!

Monday, July 03, 2006

Mawi, Mawi...

Apabila saya membaca akhbar pagi semalam, saya terasa ingin ketawa tetapi tidak terluah dek rasa simpati terhadap seorang anak muda ini.

Setahun lepas, anak muda dari Felda Taib Andak, Kulai ini hanyalah seorang pemuda kampung yang tidak mengenal dunia luar. Hidupnya dikelilingi oleh hutan belantara, pokok getah dan kelapa sawit, ayam itik lembu kambing (yang hidup2 belaka) serta entah berapa ratus ribu lagi jenis unggas yang jarang kita dapat lihat di persekitaran bandar.

Kenderaannya juga mungkin hanyalah kaki sendiri, tak pun motorsikal kapcai yang bersalut tanah merah dan batu kerikil yang halus-halus. Pakaiannya pula mungkin sekadar baju t-shirt kusam dengan seluar trek panjang yang sudah lusuh.

Dan pada ketika itu hiburan untuk anak muda ini hanyalah dendangan Al-Quran bacaan sendiri.

Dengan hidup yang serba sederhana, tak ramai wanita melabuhkan pandangan terhadap diri anak muda ini. Iyalah, belajar tidaklah setinggi mana. Malahan, mungkin pada masa itu anak muda yang saya perkatakan ini tidak ada pekerjaan yang tetap pun agaknya. Tapi oleh kerana nasihat keluarga, anak muda ini ditunangkan suka sama suka oleh keluarganya dengan seorang gadis kampung yang tak kurang hebat paras rupanya.

Entah apalah tuah yang bergolek, anak muda ini tergerak hati untuk menyertai sebuah pertandingan nyayian yang dianjurkan oleh sebuah kompeni swasta bertaraf antarabangsa yang berpusat di pinggir bandaraya Kuala Lumpur. Tuah ayam nampak di kaki, anak muda ini berjaya melayakkan diri ke peringkat finalis dan seterusnya menjadi ikon di kalangan rakyat Malaysia yang pada ketika itu sedang mabuk dengan fenomena hiburan alaf baru yang lebih dikenali sebagai Akademi Fantasia.

Minggu demi minggu, populariti anak muda ini berkembang dengan pesatnya di kalangan rakyat Malaysia. Semua orang terpikat dengan kelurusannya sebagai seorang yang datang dari kampung untuk mencuba nasib di bandaraya besar. Semua orang terharu apabila anak muda yang berlatar belakangkan jurusan agama ini mula menyanyi dan menghiburkan ramai umat manusia untuk mengubah nasib keluarga yang telah lama hidup susah di kampung.

Bangga si ibu dan si ayah tak terhingga apabila anak yang merantau itu mula meningkat dari satu tahap ke satu tahap yang lain. Para saudara mula berkunjung ke rumah, menonton Akademi Fantasia bersama-sama. Ramai mula mengaku pernah menjadi kawan kepada si anak muda ini. Peminat yang fanatik usah dicakap; berterabur di seluruh tanah air. Daripada yang kecil hinggalah yang ke besar, dari yang muda sampailah yang ganyut, semua ada.

Tunang di rumah kembang-kuncup bila melihatkan sang kekasih hati mendendangkan lagu asyik di kaca televisyen. Sejuk hatinya, bertambah-tambah sayangnya kepada si anak muda.

Dan tentunya anak muda itu berjaya memenangi pertandingan tersebut. Hadiahnya sebuah kereta dan entah apa-apa lagi barangan yang mengubah hidup anak muda ini hampir seratus peratus.

Gila bukan?

Kini beliau menjadi antara ikon nombor satu Malaysia. Semua orang memujinya.dan menyanjunginya.

Kalau dulu hidupnya susah, kini hidupnya sudah senang. Sudah ada kereta. Sudah ada rumah mewah. Sudah ada wang. Pergi mana-mana orang semua suka. Invitation untuk persembahan boleh kata setiap hari ada. Populariti mengatasi segalanya. Wang ringgit datang mencurah-curah dari langit.

Sebuah hidup yang tak pernah diselami oleh seorang pemuda Felda sepertinya. Syukur dipanjatkan kepada Ilahi. Wang yang diterima tak dijoli. Konon2 mau simpan sampai ke mati.

Namun begitu, tak perlu tunggu berpuluh tahun untuk melihat berubahnya seorang insan. Dulu anak muda kampung yang humble kini sekarang dah berubah jadi seorang yang lain. Dulunya hanya berbaju t-shirt ke hu ke mari kini dah pandai memakai pakaian yang direka oleh fashion designer. Dulunya yang berjalan kaki atau bermotor kini dah memandu dalam kereta Suzuki Swift, tak pun dipandu oleh seorang pemandu peribadi. Dulunya bergaul dengan anak-anak Felda kini dah pandai bergaul dengan anak-anak orang kaya.

Yang dulunya hanya bergaul dengan gadis bertudung dan berbaju kurung, kini dah pandai duduk semeja dengan yang memakai blouse dan skirt sahaja.

Tunang di kampung mulai resah. Kekasih hati mulai mengenal dunia luar menyebabkan si tunang tak tentu arah. Macam-macam gosip yang menerkam seakan mencabut tali perut si tunang yang duduk di kampung, walhal si anak muda yang juga kekasihnya ada di kotaraya besar.

Dan semuanya terjawab semalam. Putus sudah ikatan tunang yang dijalin selama dua tahun. Dan rakan-rakan lama mula beranggapan anak muda dahulu itu sudah berubah sama sekali. Jiran-jiran sekampung dah tak ditegur, apa lagi rakan-rakan bergelumang satu ketika dahulu.

Kini sang ayah pula meninggalkan si anak muda tersebut untuk selama-lamanya, tatkala si anak muda diburu keresahan oleh macam-macam berita yang muncul mengenai kes putus tunangnya yang dilakukan hanya melalui telefon bimbit.

Hebat, Mawi. Kau memang hebat. Dulu saya memang respect Mawi kerana beliau hanyalah anak kampung yang lurus dan baik dan budiman dan entah apa lagi puji-pujian yang boleh saya keutarakan kepadanya.
Heh. Ustaz yang dahulunya menjaga pergaulan dan adab kini sudah beralih arah nampak gayanya. Sudah lupa diri apabila dihidangkan kemewahan dan perempuan.

Saya tak tahu sama ada untuk mengetawakan sahaja nasib Mawi ini, atau bersimpati dengan apa yang dilaluinya. Cuma pada saya gelagat manusia bernama Asmawi ini melucukan.

Entahlah. Apa kata pembaca?

Wednesday, June 28, 2006

My First Vendor Meeting

What a great day to meet vendor clients.

I was doing some piping and mechanical instrumentations material take-off when my supervisor came up to me and told me to wear my blue MMHE jacket. I stood up, take my jacket and my document file and started walking towards the meeting room, tailing my supervisor who acted like some big time engineer (well he is one hell of a great man; he knows a lot of piping works and mechanical instruments, both theoretical and practical jobs. Don’t mess with him).

When I saw the door of the meeting room, I was somehow feeling incompetent and distracted. Maybe it was just another experience for a first timer, but what the hell. My supervisor took a look at my face and smiled, only to open the door to let me in.

And there they were, both of them.

Cameron was once a big company, and now it’s enormous. Working with fittings and valves that ranges from 150 pound class up to 5000 pound class, the company promises a lot of highly engineered materials, made from stainless steel up to Duplex type for both high temperature and low temperature use.

The vendor clients, a local and an American, made me feel like a numb nut. They were in suits and stuffs, high-class personnel with glaring watches on their intellectual wrists, while I was in my engineer suit (blue jacket and blue pants, with that bloody heavy safety boots). But thanks a lot to my supervisor, really. When the clients took a funny look (I guess so) at me, he immediately told them that I am a young Piping Engineer currently working here, which then explained why I was walking around in heavy suits and such.

The meeting went smoothly, especially when the vendor who actually came to get our attention, not us calling them to come like usual. Well, business cut low nowadays huh, gentlemen? But anyway they granted me their respect and I was happy about it. Not a very bad try on my first client meeting. And I received my first name card too. Hahaha…great.

This evening I might go for some evening walk around the yard, especially when a massive FPSO tanker had just berthed at the side of our high walls. It turns out to be a good sightseeing spot, so I might take the initiative to climb up the vessel and start shouting at the end of the hull like the other Jack in that romantic-crap movie ‘Titanic’

Bloody Dawson. How the hell you got to know Rose anyway? You make single men like me feel like a loser.

Well at least you died. Serve you right. Hahah.

Where is everyone anyway? Sunyi je page ni..sigh..

Tuesday, June 27, 2006

My First Work Cubicle

And as usual i arrive at my workplace, a two-storey high building painted in white, just to see another FPSO ship has anchored near the dock area earlier this morning. The bloody thing is HUGE, and when i say it's huge, i mean it. MISC Petronas LNG ship, so called. Well it means that more work is waiting around the yard area. Long live the heavy duty workers, I must say.

After i punch my attendance card (still the primitive way im using, when other staffs have already started using electronic card system), i turn around to see a couple of lovely blocks of stairs heading to the second floor. Climbing up the stairs is another hard thing for me to do in the morning. Imagine this, you sleep on a piece of cotton mat (or simply 'toto') on the floor the whole night, and being attacked by a battalion of blood-sucking small monsters that make funny sounds in your ears, and you wake up in mofo cold only to realize that your next door neighbour steals your comforter. And usually i will end up with such backpain that it makes me swear the whole miles to the office. And with that backpain, you want me to climb the stairs? Curse you Berkley.

But well, since that i have my own space now, i surely will smile when i see that small blue cubicle of mine. 2 weeks back I was sitting on a dinner table for 6 to do my job, and now i have my own turf. Cool, but there's nothing interesting about the cube-baby anyway; there's a computer on the table that no one in this office knows how to log into its system (which then makes it useless), there's also a metal wirebox where i put my documents, an empty box under the table, my blue mug thats still contain some of the yesterdays nescafe, my black BUM reversible jacket (the office HVAC is bloody cold) lying on my chair, and some crappy books of Offshore Engineers and stuffs like that. Plus my MP3 player that entertains me whenever I start to lose my grip.

But there is one particular thing about my cube; the place makes me feel better at any time. Seriously, dude, no joke. I dont mind doing some overtime until late at night (my record is only until 8.30pm so far, since i was so chickenly frightened by the noise that came from my the pantry in my office) doing stuffs in my beloved cube. Man, I might sound a little bit, whaddya say, girlish? Yeah sure dude, but when it comes to my living space I am very sensitive and particular. Im not choosy so far, since i can live in a jungle like back then when I was still in the army, ONLY when I am happy with my living area.

But yeah whatever. I still love my little blue cubicle.


Enough for now. Dont really have the idea of what to write. My love life has gone sick these days. I only realized it when I started to fall in love with my own cubicle. Damn. Tell u what, gimme some topics and I'll consider to write about it.

Ok, gotta go. Back to my blue cubicle!

Saturday, June 24, 2006

Wonderful Bullshit

Krisis Mahathir-Pak Lah kini semakin hangat nampaknya. Hendak pula apabila melihatkan Mahathir semakin bertindak agresif dengan menyatakan hak dan pendapatnya tegasnya sebagai rakyat negara ini dan seterusnya sebagai bekas perdana menteri yang pernah berkuasa satu ketika dulu.

Tapi bagi saya krisis ini lucu.


Pak Lah nampaknya masih mendiamkan diri, dan hanya mengharapkan menteri-menteri, ketua-ketua jabatan, Putera, Wanita dan Puteri UMNO sahaja yang bagaikan hendak pecah tembolok melaungkan sokongan kepada pemerintahan Pak Lah (yang pada saya semakin hari semakin ‘hampeh’ kata orang muda2 Malaysia).

Kasihan Mahathir. Dulu masa beliau masih berkuasa, tak seorang pun berani mengangkat muka, apatah lagi mengeraskan suara. Tak sampai pun beberapa penggal selepas beliau menarik diri dari arena politik negara, dah ramai yang mendabik dada, seakan menganggap bekas perdana menteri itu sebagai seorang tua yang capek dan hendak mampus gamaknya. Biasalah manusia. Politik murahan yang menjadikan diri hamba kepada kuasa, bukan kepada ketulusan perlembagaan dan keharmonian dalam penguatkuasaan tugas.

Pengecut. Orang-orang yang bangkit menentang Che Det kini, padahal dulunya menjadi tukang-tukang kipas buntut Che Det juga, adalah pengecut. Dulu masa orang tua tu jadi ahli kabinet tertinggi, seorang pun tak berani bersuara, mentang-mentang orang tua itu dah berambus dari kabinet kamu, semua nak naik jadi hero.

Sekarang saya ingin memperkatakan tentang Pak Lah pula. Saya bukanlah big fan Pak Lah, dulu kini dan selamanya. Lihat sajalah selama beliau berada di dalam kabinet. Apa sangatlah yang telah beliau buat, selain membatalkan projek mega yang menganjur ke Singapura (sehingga membuatkan kita kelihatan seperti anjing yang lari dari medan pertempuran dengan Sang Singa Cina ‘with its tail between its leg’), menyatakan kepada rakyat bahawa duit kerajaan dah habis masa time Mahathir lagi sehinggakan rakyat mula risau kerana Malaysia sudah miskin (mungkin kerana ini harga elektrik dan minyak naik, dan kemudiannya bil telefon, air dan tol pula menjulang ke langit) serta mengharapkan kepada semua rakyat Malaysia agar melaksanakan semula pelan Buku Hijau yang konon-kononnya dapat mencambahkan ekonomi negara.

Heh. Wake up Pak Lah!

‘Bekerjalah dengan saya, bukan bekerja untuk saya’, itulah kata-kata keramat yang membuatkan rakyat Malaysia (terutamanya orang Melayu yang tak sedar diri) untuk naik kepala perdana menteri. Kalau betullah apa yang Pak L:ah katakan itu, saya rasa saya pun boleh digelar perdana menteri kerana saya bekerja dengan perdana menteri. Maka saya adalah sama level dengan perdana menteri, paling cikai pun saya adalah ahli kabinet tertinggi di dalam Setiausaha UMNO. Hebat tak saya? Seems that all tasks are divided into everyone’s pigeonhole, with the same tolerances, same responsibilities, and same priority of jobs. Wonderful Pak Lah, wonderful. Wonderful Bullshit!
Perasan atau tidak, kini di televisyen lebih ramai menteri yang berucap dari perdana menteri sendiri. Mana perdana menteri kita, tak masuk dalam TV pun? Kalau masuk pun sekadar hendak memenuhkan slot, dengan menampakkan beliau memegang anak entah sapa-sapa (nampak sedikit naluri kebapaan) ataupun melawat ke tempat-tempat rakyat. Pak Lah, itu semua kerja ahli dewan undangan negeri, bukan kerja perdana menteri! Look at our inflation, Pak Lah! Look at our economy! This is not the time for you to fool around. Just take a stupid look at Proton. Now why the hell Naza earns more credit nowadays?

Alih-alih Najib jugak yang banyak buat statement, besides S. Samy Velly dan Shahrir Samad yang sibuk bincang kes duit poket RM 100 juta yang perlu disumbatkan ke dalam mulut kontraktor yang rugi kerana projek jambatan indah yang dulunya mampu menundukkan kepala Sang Singa sebelah rumah dibatalkan. Pasal jambatan ini pun satu hal lagi. Pak Lah kata dengan mengikut kata rakyat, jambatan itu perlu dihentikan pembinaannya. Masalahnya, kata rakyat mana? Tak ada pun petisyen, tak ada pun rapat umum, tak ada pun pungutan suara rakyat, apa lagi undi SMS. Anyway Afundi siapa, sidang kabinet kita?

Seriously, Pak Lah. You have to take charge with your army now. Or maybe we can see another era of, err, let say the era of Tunku?

Mahathir is disappointed, and everybody knows about it. When the man who built the country is disappointed, it indicates that something very wrong is going on around. Compared to Pak Lah, Mahathir might have used a lot of money in order to create wonders here in Malaysia. KLIA terminals, Twin Towers, KL tower and so on, yes they drained our money very fast, but then again it helps in order to attract people and to make people know us.

Now, Pak Lah wanted us to sell those mangosteens and expect the whole world knows our existence? Hahah. Give some claps and hooray for Pak Lah, people!!

Wednesday, June 21, 2006

Calling All Engineers

When at first i put my foot inside the compound, I talked to myself.

"What in God's heaven and hell is that?"

That big, long metal structure clamped together with scaffoldings and temporary welding striked my personal curiosity. Most of the metals were coloured in yellow previously, probably anti-rust coating. Those pipes of different sizes danced around each other, creating harmonic life digital designs. And there were many sparks and water droplets falling all from high above, making that whole big thing a wonder to a young engineer wannabe like me.

'SEAHAWK TOPSIDE' was written wide and clear on the scaffolding notice board, indicating that i was looking at one of many oil rig construction projects here in Malaysian Marine & Heavy Engineering yard.

I looked at myself and i wonder, am i suitable enough for this? With this new blue jacket and heavy industry long pants, a goggle and a safety harness on my left hand, a safety helmet on my right and a pair of new heavy duty boot? When i looked around there were many people, and 99.88% of them were males, which made me feel so bad i just wanna throw myself into the dry dock.

Well, what to do? Let's just welcome myself to the engineering worldwide!

Thank God there were some girls back then in the office. Some have married, some have not, and some were still in doubt of their own status. Well, at least i dont need to become a gay in two weeks time.


Seriously i need a girlfriend. Or i'll rape my own housemate someday later. Crap.

By the way, how's everything out there? care to tell, friends? kinda miss you all nowadays, especially when i live here at the end of the world, plus out there there were so many foreigners i started to think that im living in Jakarta Barat!

Monday, May 29, 2006

Open Letter To K5 Forummers


For some reason, im starting to miss the old grapevine.

Home is where the heart is.

Come altogether, i surely miss the old days where words are widely spoken, none of the topics were happily closed in order to satisfy other peoples needs, where all the harsh words were taken openly in arms, and many stood up to speak like a man.

Gosh i missed my old days, where many took my writings as inspirations, where many messaged me about how at large my speeches were, and how extravagant the forummers back then when we talked about stuffs.

Here in K5, there are hardly heavy discussions. Religion sector was somehow be put apart. nobody cares about reading current issues, while many others put their basic thoughts on other visual entertainment and spamming.

I miss Kai. I miss Genjo Sanzo. I miss Solidus Snake. I miss how ableze used to stand and talk out loud. I miss the way how Effi put his ideas at rage. I miss how Silumaniax used to take over the counter by every and each of his words.

[quote][color=#FF0000]Mangifera:[/color]cam gvine, more matured issues, byk issue2 hangat yang dibincangkan secara terbuka dan suka-ati-kepala-makcik-dia-nak-flame. tp, aku learn something that is very valuable in gvine. not to be soft. melayu or specifically ASIAN ni soft hearted. bukanlah nak ngajar korang jadik kurang ajar, tp when you need to speak up your mind, or DESPERATELY to speak up, just go on and let people hear your voice. and gvine asked lots of thinking, especially in heavy discussion. nak post bukan leh sebarang.[/quote]

There were times when i was so sick of the way i think nowadays, where there were no development and nothing as such as critical thinking. When triggered, human tends to think better and wiser, and on the contrary human will only stand like trees by the river when there were nothing to trigger their minds out.

Sorry to say, but as always i stick to my principles. Some may say that "You can go to hell with you stupid principles" or "Fuchtzie you and your fuchtzie principles" but these are what i learn from back there in Grapevine. Some might take the road not taken, and i am brave enough to drag my balls all along the road alone before, until came to a point where many has follow my leads in Grapevine. I have thought many others to stand like a man, to speak like a man, and to be responsible like a man, when many others said that it was just like the other way around.

It made me sad to see this forum becomes like GOLDMEMBERS-only-forum. Where the same face, same kind of writings, same stuffs and same shit came out everyday from the very same hand that type all those words. When I tried to bring many more into this K5, using my provocation method as usual, many of the members turned against me by saying that i should have learnt to take care of others feelings. Then how about my feelings? How about others' feelings that agree with my provocation method? We live in a world of variety, only that the significant ones will treat the small groups like communist.

Sometimes we need to grow up, young ones. By saying young ones, im not saying that you are entirely young to actually say anything, but along the time we learn how to get involved and how to be matured upon other things. Try to accept others opinion no matter how bitter the truth is. That is how Grapevine works, and still we (some of the Grapeviners leftovers) have the heart for Grapevine.

Flaming blindheartedly is stupid, but to flame in such situation that it opens everybody elses' eyes, it makes you strong. It builds your confidence. It makes you tough. But hardy no one realizes this fact. Many people withdraw themselves from foruming era after being flamed, only because they feel offended and lack of confidence and all. And should the flammers be blamed on this? The one who got flamed should stand upon like strong men do, and that is when people who understand you give you respects, while the others will only kill you with their narrow minded mind.

K5 is running low at heart. No hot stuffs. No nothing. Limited. Totally remote, where all the unnecessary 'flamings' are to be wiped off the screen at no time, providing so-called comfort to the other forumers. that is what that makes K5 a boring place to actually be made a forumming place. No integrity. More entertainment-like. Some topics need to be closed entirely over 'just to make sure no one is feeling anything' reason. Then why the hell you opened such thread at first?

Brothers and Sisters,

Outside there, there could never be like this (and someone will say k5 is k5, gv is gv, outside is outside). More alike, no one will treat you like the way we treated you here. Even in GV we were shown no mercy at all. So that we can take things like a man, and so we can grow matured in only a short time. We youngsters are too child-like these days. We ought to take things casually and half-heartedly. We dont know what is actually responsibility.

"Kalau terasa diri itu [i]fragile[/i], kena marah sikit pun tak boleh, baik duduk diam2 saja. Kalaupun duduk diam, tak akan ada orang kata kamu bisu. Kalau berani bersuara, berani la tanggung. Kalau tak mahu tanggung, bisu." Rashid Razak, PhD. Admin Forum

Sometimes we hardly bite the bitter facts, but learn to. Try to accept that in this world, we need to stand up and speak up so that others will listen to you. And try to accept that not everyone is the same, there are varieties of others out there yet we need to learn about. Out there we need to fight to survive. And from where do all that starts? Here, from the very ground of us.

Brothers and Sisters,

I hope that you guys will stand up and be brave, with confidence to stand upon the other forummers and get the grip of being the true forummer, not only kiddies who cry when they get scolded. You guys are far more matured, and you guys can do it well. Look at other universities, they are far more leading than us. So be the leaders of others, lead them all the way up, making integration among students and create a brave social community with bright ideas. Together, you will make K5 something that makes you proud, rather than its 3-words-championship and hey-im-mad-today threads.

After all, this is only my personal opinion over the current matters. More or like I and Mangi are almost the same, where both of us were treated so badly that concurrently that made me be responsible of what we said and still, we are tryig to be the man who mean what we speak.

Have a very nice day.


little bitch. i hate you.

Sunday, May 28, 2006

Apa Sudah Jadi?

Have Some Respect To Dr M


When Tun Dr Mahathir left his seat as the Prime Minister back few years ago to his successor Pak Lah, he must be thinking that Pak Lah can proceed with what Tun had already started during his reign.

But he (Tun) lives today only to see the ruin of his dreams. Pak Lah, somehow, has failed to perform up to Tun's expectations and idisyncracies. Expected to be the successor of Tun's reign tradition, Pak Lah was somehow act quite the other way around when he turned down Tun's legacies in many ways. Pak Lah has certainly frustrated Tun over many reasons, one of them is the bridge we were supposed to build across the ocean boundary between Johor and Singapore, which in the end the government decided to cancel the whole project.

On the contrary, Tun was somehow feel personally offended about the whole thing and tried to give his personal opinion over the very matters, only to be told to shut his mouth up all along by the government over the bridge issue. The funny thing was, one of the minister in Prime Minister's Department - who once served under Tun's cabinet assembly - told Tun not to interfere anymore regarding the issue.

Nazri should realize how this old Mahathir brought up Malaysia into one of the most spectacular country in the world. After all, who is Nazri to question Tun's action when he is only a small minister like any others in the cabinet?

It would be better if the government approach Tun for advice on major decisions for he has the experience and thoughts for the betterment of the nation. From there on, the government could make a decision on what’s best for the nation and also, collectively, not irritate Tun.


Blunders?

When the current Prime Minister sold MV Agusta at the price of 1 Euro, I should say that the national automotive industry was facing moments of disgust and disgrace. Proton is having a very hard time now, especially when the selling price of Proton shares over the index board decreases from time to time, showing that the company is desperate anyway anyhow. People are losing faith over Proton.

In fact, people are losing faith in him (PM) as well.

This is not about BN or anything. Back then when Tun was still around, i could say that everyone was happy (despite the unhappy others) with Tun's visions and dreams. Call them mega projects, call them wastings, call them anything you want. But look at those so called mega projects. Look at KLCC, KLIA and many others. Yes they cost a lot, but in the way of getting the main and side benefits, some features must be sacrified in order to give ways to incoming fresh incomes. We are talking about investment here, no direct selling like you people always fall into in order to get fast cash.

When we say benefits, are we Malays always think about the money?

I recall this conversation with much an older person some time ago:

"Itu KLIA bazir duit aja. Buat mahal2. Membazir. Hak rakyat terabai."

Is it true? Quoting my post in one forum regarding this mega projects:

"Tapi selalunya yang komplen pasal KLIA ni, adalah orang yang naik kapal terbang dua tiga kali saja. Yang moderate dengan frequent traveler ni tak cakap apa pun sebab mereka puas hati dengan tawaran yang ada di lapangan terbang baru berbanding LTAB Subang. Yang banyak buat bising cuma pakcik2 dan makcik2 di kampung aja.

Sekarang biar kita cakap terus terang. orang kita miskin, salah kerajaan ke? Orang kita tak makan, salah kerajaan ke? orang kita bodoh tak belajar, malam2 rempit kat jalan raya, rogol anak orang, hisap dadah, salah kerajaan ke? tak dapat kerja sebab bodoh sangat, salah kerajaan ke? Kita sendiri tau siapa yang mendapat faedah dan siapa yang tidak. nak hidup, kena usahalah. takkan nak tunggu makanan sampai ke mulut.

Bila kita cakap rakyat layak mendapat pulangan berganda daripada keuntungan kerajaan. layak ke orang2 yang hidupnya hanya modified kereta pastu abai anak2 di umah, dapat duit tu? Atau budak2 dadah dapat duit tu? Budak2 yang tak tentu arah hidupnya, tak ada arah tujuan, dapat duit tu? budak2 yang hidup melepak di kedai kopi, dapat duit tu?"

Now let's get back to our story, which is about Pak Lah.

Pak Lah told the media that he wanted to put large numbers of Malaysian fruits as export items and he mentioned about enlarging the agricultural economy. Now we DO sound like some of the third world countries. What is Pak Lah trying to do, bringing back the country back 30 years ago when we were still in Razak's era? Don't we have anything else to be brought upon the industry than a bunch of mangosteen and bananas?

And it seems that Mahathir-Abdullah clashing is still an ongoing issue.

Quoting BeritaMalaysia on Abdullah-Mahathir meet in Tokyo:

UNDER ordinary circumstances it would hardly be noticed, but when Prime
Minister Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi and his predecessor Tun Dr
Mahathir Mohamad had a meeting in Tokyo yesterday, it rang bells.

Firstly, it was thousands of kilometres from home, and secondly, it was not
in the best of times considering the fact that the former Prime Minister had
been critical of late of some decisions of the present administration.

But Abdullah was quick to quell speculation when he was asked about the
meeting at a scheduled Press conference later in the afternoon. "Yes, I did
call on Tun," said Abdullah. "But it was only to say hello and to tell him
about my visit and my meetings with several Japanese businessmen here. Nothing more than that. And please don't speculate."


This meeting will surely tell us something: wrong predictions of Tun over Pak Lah means there IS a total error somewhere. Or else, why would people speculate when there is nothing fishy about the very outcome?

Will Pak Lah stay still during next election, when he has nothing to bring Malaysia up upon except his Hadhari and fruit market strategy? Malaysia in breaking apart. Nothing more to be proud of except many of the artifacts that Tun has left us with. PakLah has turned down his predecessor and Malaysians far too much that many has agreed that Pak Lah is nothing but just a wrong pick.

Or not?

Wednesday, May 24, 2006

Caramel Frap Satu!


Hell i cant stay sober for a day long without taking any caffein. I mean, for real dude. Im a coffee junkie. I drink coffee a lot. From as light as Ipoh white down to the darkest roast ground beans, mostly Libracan and Costa Rican dark roast. Creamy Robasta and sometimes a bit of bitter high ground Javanese ticks me on as well.

Coffee is about passions.

Back at home, usually during holidays, i used to spend a lot of time at my favourite coffee house - Starbucks. Hoooly, many of the baristas over there are my friends, or at least they recognize my face and straight away prepare my favourite order, custom made seasoned caramel frap with caramel drops at the bottom and extra caramel and whip creame for toppings. The result? Imagine this: it's like having a block of heavenly chocolate melting inside of your mouth you, refreshing yet so rejoicing.

It's life. Just plain life. 'Coz sometimes you need to find a way to escape from everything by having something special for yourself. Pampering your life with extra care, right from the experts.



I spend a lot of time in coffee houses, San Francisco, Starbucks, The Coffee Bean, Dome, Gloria Jeans and many more, just to travel around in order to find the best ground coffee to satisfy my needs.

Well, some may say it's some sort of high class things, but trust me, this is not about high class things or whatsoever. It's just that i like to have my lucky sip of coffee at anytime, anywhere.

I have my own coffee maker in my room so that i can brew my own cup of coffee. Might not be very nice, as nice as Starbucks' but Im satisfied with it, since i am my own barista.

Say what, coffee mate?