Followers

Mighty Jacksparrow is an Earth-based sub-intergalactic blogger who enjoys writing and in the same time entertaining his ever-amusing will-kill-to-read fans with sensationally hilarious and at times dramatic musings. This blog offers endless ideas and results; they might be charming most of the times but could be offending in some others. Therefore, it is always noble to remind that if you enjoy the pieces, carry on reading, but if they upset you, do quietly leave like the evening breeze and not like exploding diarrhea, which exactly what you will look like if you ever lose it on me. Enjoy! :D

Friday, February 25, 2011

Perempuan Jus (18SX)



Alright, a quick update.

I went to the UTP grand library today to return some books. While the counter lady was running through them, I went to the nearest book trolley and browsed around for anything interesting. Guess what I found. Look at the picture below. 





I laughed so hard that the counter lady told me to get the hell out of the library. 

This could be the most epic misleading book title ever found in UTP library. The title is "The Juice Lady's Guide to Juicing for Health. A small note above the large, yellow title is 'A Practical A-to-Z Guide to the Prevention and Treatment of the Most Common Health Disorders'. The bottom of the title reads 'Unleashing the Healing Power of Whole Fruits and Vegetables'.

The reason why I laughed so hard (and still am), well, figure it out yourself, Einstein. You have all the information in the above paragraph. 





LOL


Saturday, February 19, 2011

Takut

On board a ferry at the Mekong super river, from the album 'Sayonara Saigon'.

* * *


Orang kata, jauh perjalanan luas pemandangan.

Orang kata. 

Semakin banyak melangkah, semakin banyak yang dilihat,  semakin banyak yang difikirkan. Semakin banyak yang difahami, semakin banyak yang dinikmati. Semakin banyak yang diketahui...

...dan semakin banyak yang ditakuti.




Serius, aku takut menghadapi masa depan sepertimana takutnya aku acap kali aku berpaling ke masa lalu.






Wednesday, February 16, 2011

The Animal Me, Justin Bieber and That Moist Lips.


"You see, Jack," she said while she tapped her cigarette ash into the ashtray. "The reasons why people are afraid to get close to you is simple."

"Uh-huh," I replied. "Well what is it?"

"It's kinda hard to elaborate, really," she continued while giving me her luscious look while she let the whitish smoke out in between her shiny, red lips. "But let's just say you're just an animal."

"An animal?"

* * *

I have been speculating.

Many of the people I met constantly told me that some of them were afraid of me when they first acknowledge my existence, and that it took them quite some time to take chances and be relatively close to me by means of communicating, and that too required them quite a handful amount of thoughts and self-arguments. I can name a few who are close to me now and were not previously due to this cause, and somewhat are still experiencing the nerve-breaking fear whenever I communicate with them.

This of course has cost me quite some time of thoughts and speculations. The big question is, 'why are you afraid of me?'. The long hours of thinking had cost me my own breakdown from the ass-slapping nervousness and the inability of me to come out with answers. I therefore concluded that the answers can only be obtained from those who actually caused the question to surface in the first place. This means that I have to find out the answer(s) to this question from them - the people who are afraid of me - myself. 

A number of reasons were therefore given by them, ad-hoc, after being forced to undergo a certain arrangement of torture and psychological distress, both conducted and supervised by none other than me myself, for they at first were reluctant to answer and had to be specially-treated before they came out with answers to the specific question mentioned above:

1) I look brutal;
2) My words look brutal;
3) My words and I look brutal; and
3) The idea of my words and I look brutal looks brutal.

So the main issue here are the brutality of me, my words, and the idea of the latter both. 

This of course, again, had caused me to resort into my bed all day and night long to think of what exactly did they mean by that. Another question arose: 'How could possibly my words and I, and the idea that the both, are brutal?'. Following a series of mind-blasting thoughts, starvations, nicotine poisoning, caffeine poisoning and a number of mild heart attacks later, I found out that there could possibly be a number of explanations behind 'how could possibly my words and I, and the idea that the both, are brutal'. And these are my speculations on just how exactly my words and I, and the idea that the both, are brutal:

1) My Facial Expression - this could be a reason why people marked me as brutal (though I deeply believe what they mean was 'unfriendly'). I don't often smile, which of course supported the argument that those who do not smile are most probably unfriendly. The reason why I do not smile often is simple: I often am at the 'other world'. This other world is my mind, where usually there will be a lot of things in it, ranging from the most serious like 'why does an electron passes two slits and creates interference at sub-particle level?' down to the most fancy like 'what does it feel wearing a G-string?'.  
And since most of my energy is spent in my mind like money being spent during Malaysia Shopping Carnival at every year end, I most of the time get too carried away and as a result abandoned my physical being, hence not smiling, waving my hands while walking, walking or even worst, breathing. And this causes what appears to be my brutal look. Sincerely, I do not look nice when I am not smiling, or do I?
2) My Killer Words - Yes, I do admit that I do have certain skills when it comes to word skills, and thank you God for it, though at times I happened to have been abusing them freely by will. Large vocabulary and the ability to manipulate sentences earned me the skills in writing, and has since favored me quite a lot of satisfactions. As much as my words may appear lovely, charming, handsome and inspiring whatsoever, there were too times when they have appeared to be rather demotivating and full of negativities.  
And this could be the cause why people have been avoiding to communicate with me, for the fear of being criticized (I am a big critic myself) and put down to the bottom of motivation by my words, should they say something that can trigger my bombardment strategies. I can be an absolute arse at times, and for that I am truly sorry. 
3) Both My Face and My Words - What a combo isn't it? Both are elaborated above, so no comment on this one, except 'too bad'. 

As far as I am concerned and realized just how awful I look when I was not smiling, I just can't help it. God made me this way and when He did there was no catalog or anything where I could choose from - perhaps a square-face with thick jawline and maybe a pair of hazel eyes or something - so all I could do was to just shut up and take it. But I do smile at certain occasions up to a point where my friends got too concerned that they were all in full agreement that I was possessed, for they were too familiar with me not smiling than the otherwise. But the point is, I do smile. Just look at the picture at the top of this blog.

And don't worry much about my words. Though at times they were heavily offensive, I do not mind to offend anyone in particular. If my words hit you then too bad, yo. As I previously stressed to you that I do not write for the masses for popularity whatsoever, but to express my points of view in things daily, and to satisfy my hunger for writing. As to touch on the communication side, well unless you piss me off, I don't normally attack anyone for no particular reason, except for adults who refuse to grow up and Justin Bieber. Hey Bieber you're reading this, man sis? I'm gonna FUCKING get you one day, you hear me?

As to conclude, I am not as brutal as you may have speculated. It is encouraged that you take a step further and get to know me by means of communicating. That way we can exchange views and thoughts in thing more easily, and perhaps the experience will give you better perceptions to what exactly I am. 


* * *


"An animal?" I asked her.

"Yes," she replied contently. "You're this exotic animal that deserves to only be kept in a cage while you are alive and soon in a jar when you die, for the crowd to look at and admire, to examine and to have opinions about, but not tot be closely petted nor romantically loved. You're just a circus freak."

I was seriously stunned. 

"But..." she continued after a while; she killed her cigarette in the ashtray and smiled pleasantly at me. "...despite whosoever you are, I still am madly in love with you."



Monday, February 14, 2011

Valentine's Day, Lurah Buah Dada dan Peha yang Putih


Hari ini empat belas haribulan dua.

Ada dua sambutan berlaku pada hari ini. Satu, Hari Kekasih, dan dua, Maulud Nabi menjelang senja nanti. Dan oleh kerana kedua-dua sambutan ini berlaku pada hari yang sama, satu trending yang agak menarik boleh dilihat di mana-mana tempat dalam negara ini. 

Aku tak mau kupas pasal apa itu Hari Kekasih atau lebih dikenali sebagai Valentine's Day dan juga apa itu sambutan Maulud Nabi atau Maulidurrasul. Tiap-tiap tahun memang tak ada benda lain lagi yang akan disebut pada empat belas haribulan dua, dan tiap-tiap tahun juga tak ada benda lain yang disebut ketika sambutan Maulud Nabi. Maka aku assume engkau orang semua tau pasal kedua-dua sambutan ini. Semua dah besar semua dah baligh, boleh cari sendiri. 

Alah bukan susah sangat. Selalunya akan ada punya blogger-blogger yang sepanjang tahun tak pernah nak post apa-apa entri, hari ini pula berderet-deret hujah tentang 'Kenapa Haram Sambut Valentine's Day'. Berjela-jela tulisannya. Kalah aku. 

Seperti biasa dan seperti selalu, berbuihlah mulut para ulama' menasihatkan bahawa menyambut hari Valentine itu adalah haram kerana menggalakkan zina dan seterusnya membuncitkan perut-perut anak gadis oleh sebab tidak berhati-hati ketika, you know. Dan seperti biasa jugalah akan ada tangkapan-tangkapan yang dibuat oleh pihak-pihak berkuasa (dan pihak yang terasa berkuasa) atas nama berdua-duaan di tempat tertutup dari pandangan ramai, bersekedudukan dan bersekongkol dengan aktiviti-aktiviti maksiat. Maka beraraklah ramai-ramai naik lori polis warna biru dan kemudiannya masuk berita jam 8 di televisyen. Dan meloponglah mulut ahli keluarga sanak saudara rakan dan taulan segala bila melihat muka dan mendengar nama yang ditangkap muncul dan kedengaran di kaca televisyen dan menerusi pembesar suara di tepi kotak kaca/LED/LCD tersebut. Esoknya masuk suratkhabar pula.

Tiap-tiap tahun macam tu. 

Tapi tahun ini berbeza. Tahun ini akan ada dua sambutan yang bertimpa. Valentine's Day vs Maulud Nabi. Ini yang syok nak tengok, terutamanya macam-mana satu pihak yang menyambut Valentine's Day kena kokak dengan satu lagi pihak yang menyambut Maulud Nabi, dan apa pula yang berlaku terhadap satu pihak lagi yang sama ada menyambut dua-dua atau tidak menyambut mana-mana langsung, terkepit di tengah-tengah. 

Maka muncullah tentera-tentera berkopiah yang mengutuk dan menghina mana-mana mereka yang menyambut Valentine's Day dan dengan senang hatinya memberikan jaminan bahawa mereka yang menyambut ini akan terus masuk ke neraka bila mati nanti tanpa sebarang budi bicara. Dan mana-mana yang menyambut Maulud Nabi akan masuk syurga. Terror betul kau boleh tentukan hala tuju siapa masuk syurga siapa masuk neraka. 

Dan berpulun jugalah orang-orang yang mana sepanjang tahun perangainya adalah seperti kaum-kaum yang disebut-sebut di dalam Al-Quran sebagai penduduk tetap neraka pada hari ini menyebut-nyebut tentang Maulud Nabi. 

"Janganlah wahai kawan-kawan menyambut Valentine's Day sebab ini semua menghancurkan Islam," katanya sambil meneguk air kuning yang semacam rupanya sambil menggentel rambut sendiri, duduk bersilang kaki di meja tinggi menampakkan peha putih berkilauan. Kejap lagi nyala rokok, ah jatuh pula lighter, tunduk nak kutip balik, ternampakkan pula lagi roti ban berkrim dalam bungkusan. Perfect. Boleh buta mata.

Yang hairannya, tahun lepas dialah yang punya bukan main nak sambut Valentine's Day. Dengan dinnernya, dengan gaunnya, buat rambutnya apa segala. Tapi tahun ini sudah tak menyambut. Penuh bukan main di Twitter dan Facebook dengan status-status tak berhenti mengutuk siapa-siapa yang ada rancangan di hari ini bersama kekasih masing-masing. Eh apa kena? Terhantuk kepalakah di mana-mana? Betulkah sudah insaf?









Atau sebab tahun ini kau dah jadi single lagi?



p/s: Malam ini bacakan Yaasin untuk Rasulullah SAW dan kekasih hati.


Saturday, February 12, 2011

Sunyinya Satu Perjalanan


Dalam hidup ini yang kata orang seumpama roda, bila masanya turun naik kita tidak akan kita ketahui, walaupun masa depan kita telah kita rancangkan sebaik apa yang dijangka terjadi. Ada kalanya hari esok telah kita ketahui sesuatu yang baik akan terjadi; naik pangkat naik gaji, dapat rezeki berbuah hati. Ada kalanya hari esok telah kita ketahui sesuatu yang buruk akan terjadi; dibuang kerja ditolak permohonan, rugi duit hilang pedoman. Namun ada sesuatu lagi yang sering kita lupa (atau pada setiap ketikanya kita tidak pernah nak jangka) - hadiah Maha Esa untuk kita, sebagai pulangan terhadap apa yang kita telah dan akan perolehi.

Gembira hari ini bukan bererti gembira esok hari. Sedangkan yang hidup pun pasti mati.

Sering kali hati kita dibalut rasa kecewa dek bermacam benda yang tanpa apa bicara tak semena-mena merenggut senyuman yang tidak pernah lekang dari bibir - tanpa ada sebab tanpa ada cerita. Adakalanya kekecewaan ini datangnya daripada orang di sekeliling, benda di sekeliling, tapi selalunya kekecewaan yang terbuku dan menebal di hati datangnya dari hati sendiri. Betapa rasa kecewa kiranya apa yang dihajati itu tidak termakbul, dan lebih mengecewakan lagi kiranya sebab musabab di sebaliknya tidak pernah dan tidak akan kita ketahui. 

Dan sering kali juga kita tumpas di dalam perjuangan mencari cinta, mencari teman untuk berpimpinan tangan untuk meneruskan perjalanan yang entah bila akan tiba ke penghujung; mungkin esok, mungkin lusa, mungkin sepuluh tahun lagi. Kata orang satu hari nanti pasti ada yang akan menemani; persoalannya bila? Bila agaknya laluan sunyi yang perlu ditempuh seorang diri ini akan diceriakan oleh gelak tawa seseorang yang sudi menjadi teman? Bila agaknya akan ketemu?

Adakah jalan kita dan jalannya akan bertemu di depan lagi? Atau adakah dirinya telah melintas di hadapan kita tanpa kita sedari? Jauhkah lagi dirinya dari sini? Mungkin juga dia menurut di belakang tanpa kita berpaling, atau adakah dia juga seperti kita, menunggu dan berharap akan ketemu, sedangkan jalan kita telah bersimpang siur berlawanan arah tanpa akan ada peluang lagi untuk kita bertemu?

Betapa peritnya cinta, betapa pedihnya rindu.

Dan setiap kali mata kita terlihatkan awan merah ketika mendaratnya mentari di balik ufuk senja, setiap kali itu jugalah hati yang sebal ini bagai direnggut-renggut dari dalam. Dan bila terpadamnya warna cerah di langit yang semakin hitam, begitu jugalah rasanya warna masa depan yang akan ditempuh keseorangan tanpa ada teman yang sudi menemani. Nampaknya hari ini tiada rezeki lagi. Tidak ketemu orang yang dicari, mungkin esok boleh cuba lagi. Kata orang terus mencari jangan berhenti.

Kata orang. 

Tapi orang mungkin tidak mungkin, tidak pernah dan tidak akan merasai apa yang dilalui saban hari. Ataupun mereka pernah menjalani laluan penuh ranjau yang sama sehinggalah satu hari mereka terjumpa apa yang dihajati - teman yang dicari sama sejoli. Dan mungkin sekali kita juga begitu. Dan mungkin sekali kita tidak akan lepaskan teman itu buat selamanya. 

Benarkah?

Bila terlihat kembali, ramai saja yang sudah bertemu dengan teman perjalanan yang dicari, tapi pada satu masa memilih untuk kembali sendiri. Kenapa ya? Bukankah teman itu yang sering kalinya dicari, dipikat sepenuh hati? Kenapa akhirnya dibuang? Kata mereka ah! pasangan itu mudah dicari. Buang satu sepuluh yang mari. Katanya-lah. Tapi jika mudah pasangan itu dicari, kenapa sehingga hari ini masih ada yang meringkuk merintih melalui jalan-jalan hidup yang sunyi hanya bersendiri?

Mungkin nasib manusia itu macam-macam.

Dan mungkin pada ketika kamu semua membaca tulisan ini, terdetik di hati kamu yang apa aku katakan ini ada betulnya. Mungkin ada di antara kamu yang masih merintih kesunyian sehingga menitis air mata dek rasa tertekan yang mencengkam. Bergetar seluruh tubuh menghadapi kenyataan, dan terdetiklah di hati kamu satu persoalan: bilakah hari itu, hari aku akan berteman, akan terdatangkan?





Betul? 




Thursday, February 10, 2011

A Pledge for Help: Let's Be a Caring Community


My dearest blog followers; members of the family, friends, fans and foes.

This entry is specifically written for a cause. It all started when I received this tweet from Mr Azim via my Twitter, as shown in the image below:

A call for help.

Binded by the Bro Code, I have to answer this distant call from a friend as immediately. His pledge for help is specifically on a definitive cause. He will be running a full 42km marathon organized by Standard Chartered soon in the fight against cancer victims. In order to support the National Cancer Society of Malaysia (NCSM), he needs you to assist him with donations for cancer, as he suggested in his quote:

"My motivation to run in this year’s SC KL Marathon is the vision of cancer-free world. Your generous donation will go a long way to help the National Cancer Society of Malaysia in achieving their objectives and goals. It will also raise awareness about cancer and making us one step closer to that world. Cancer is a word, not a sentence, so let us all do our part to help this cause."

The quote above was taken from his Standard Chartered KL Marathon 2011 participant's profile.

For more info, you can visit his blog HERE.


"Enough blabbering, Jacksparrow! Tell us what we can do to help!"


Fine. Here's what you can do:

1) Donate to the above cause.
2) Spread the word around via Twitter, Facebook, blogs, SMS, oral conversations and other types of communication.

I hope you all can help. Come on, the guy will be running 42km in distance - a distance that sounds like a suicide to many of us here. Let's SHARE this around. It's not that hard to click a button and spread this. You hardly need to move even 1 meter for this. Remember, what you do today counts tomorrow. Who knows we might be needing this one day, no?



Let's help those who are in need. Let's be a caring community. I believe that all of you are good people. Godspeed, darlings!, and thank you so much.



Wednesday, February 09, 2011

Kenapa Politik Malaysia Bodoh


[ Ini adalah penulisan intelektual dan bukannya penulisan caca-merba. Oleh itu anda boleh membaca penulisan ini dengan senang hati tanpa perlu rasa jijik dek cara penulisan yang merepek dan berkelas rendah. Walaupun topik yang dikupas adalah berkenaan politik, saya akan cuba sebaik mungkin untuk tidak berpihak kepada mana-mana sisi parti politik yang ada di Malaysia dan seterusnya menilai keadaan semasa melalui pandangan aku sendiri selaku penulis blog ini yang sentiasa betul. ]



1. Melihat kepada perkembangan politik tempatan, nampaknya keadaan politik negara sudah semakin tidak masuk akal dan memalukan, terutamanya selepas satu pilihanraya kecil di Tenang baru-baru ini dan menjelang satu lagi pilihanraya yang akan kunjung disambut di Merlimau Mac ini. Permainan politik sudah semakin tidak masuk akal dan melalut. 

2. Permainan yang melalut ini kebanyakannya dipraktikkan oleh penyokong pihak terbawah dalam parti iaitu ahli biasa yang kini semakin bermaharajalela di laman web sosial Facebook dengan intipati syarahan dan debat masing-masing tentang siapa lebih bagus. Persaingan yang ada boleh dikatakan baik, tetapi apabila dilihat kembali, kebanyakan persaingan yang berlaku di Facebook adalah sangat mengejutkan.

3. Terlalu banyak hinaan, kata-kata caci maki yang sungguh tidak lunak didengar dilontarkan kepada sesama sendiri sambil dipertontonkan kepada warga muda yang merupakan pengguna majoriti Facebook. Lebih mengejutkan, kata-kata hinaan ini selalunya dibuat oleh mereka-mereka yang lebih senior berbanding pengguna-pengguna lain. 

4. Lontaran caci-maki, memperlekeh dan menghina sehingga ke tahap personal adalah selalunya di dalam bentuk status update, comment dan juga gambar-gambar yang dimanipulasikan menggunakan skill Photoshop paling cacai dalam sejarah penggunaan program Photoshop sepanjang zaman. Kadang-kadang tampalan imej-imej yang dibuat adalah sangat tidak asli dan bodoh serta nampak sangat penipuannya.

5. Itu pun ada yang percaya.

6. Antara lain benda-benda yang tidak sepatutnya berlaku adalah penggunaan istilah agama dalam perjuangan politik, akan tetapi pejuang-pejuangnya sedikit pun tidak menunjukkan peribadi sebagai seorang yang beragama. Contohnya seperti di DUN Tenang baru-baru ini:

a) Poster mendoakan kemusnahan parti lawan. Ini bagi aku adalah benda bodoh. Bukankah lebih baik mendoakan kemenangan sendiri daripada mendoakan kemusnahan orang lain? Ini siapa ajar ni? Bila dah nampak diri sudah tak mampu menang, boleh pula doakan untuk kekalahan parti lawan? Apa benda ni?
b)  Jenazah seorang penduduk tidak diuruskan. Ini berlaku ketika kedua-dua belah pihak yang bertanding sedang sibuk berkempen. Satu belah pihak dikatakan tidak menguruskan jenazah yang meninggal dunia ketika masa kempen menyebabkan satu belah pihak lagi mempolitikkan hal tersebut dengan menyalahkan pihak yang satu lagi. Kalau dah nampak jenazah tidak diuruskan, uruskan sajalah dengan ikhlas. Ini apa ni? Nak menunjukkan siapa lebih cepat masuk syurga? Kalau ada orang meninggal di kawasan rumah sendiri, nak pergi pun belum tentu lagi. Tapi disebabkan masa kempen, semuanya nak dijadikan bahan.
c) Siapa sokong PAS masuk syurga. Ini lagilah. Habis kalaulah aku ni bapak ayam, kaki tunggang, Hugh Hefner, kaki liwat, sembahyang langsung tak buat, tapi sokong PAS, aku masuk syurgakah? Bukankah masuk syurga itu tiketnya mesti Islam dan beriman? Habis yang lebih satu billion manusia beragama Islam di dunia ni yang tak menyokong PAS semua tak masuk syurga? Wah hebat kau boleh tentukan siapa masuk syurga dan siapa yang tak. 
d) Penipuan.  Kononnya orang ini rasuah, orang itu rasuah. Buktinya tidak ada. Tapi kalau kena batang hidung sendiri, "ah ini semua fitnah!". Aku cukup meluat dengan orang macam ini. 

7. Macam mana golongan muda mahu masuk politik kalau orang-orang tuanya perangai adalah sopan sedikit berbanding monyet? Hendak pula golongan muda sekarang masing-masing sudah terpelajar dan kebanyakannya lepasan menara gading. Masing-masing sudah punya kepala otak yang boleh berfikir dan bukannya sekadar menerima membabi buta.  

8. Maka apa kata golongan Melayu muda khususnya dan golongan muda Malaysia secara amnya berkaitan perangai dan tindak-tanduk mereka-mereka ini yang nampaknya seperti berkelulusan tadika tetapi berlagak seperti lulusan MIT dengan 3 PhD dalam tangan sambil mengatakan yang orang ini tidak betul dan orang sana salah segalanya? 

9. Bagi aku semua ini adalah a) bodoh, b) kurang ajar dan c) tiada hasil bila dibuat. Kesimpulannya, sampah.

10. Adalah lebih baik penggiat-penggiat politik negara mengabaikan mereka-mereka yang bermulut serupa lubang jamban cangkung (dan bau lebih kurang serupa) dan lebih menumpukan kepada kebajikan rakyat yang memilih calon-calon mereka di tempat masing-masing. Ini kerana tin kosong berdenting lebih kuat berbanding tin yang penuh (walaupun tin tersebut mungkin sebenarnya hanya full of shit). 

11. Dengan itu aku menyeru para penggiat politik muda untuk berbicara dengan otak dan bukannya dengan dubur sepertimana yang sering dipraktikkan secara meluas di bumi Malaysia ini oleh penyokong-penyokong taksub yang sanggup memperjudikan segalanya demi kemenangan. Anda semua punya kepala otak dan sijil-sijil besar yang mengambil masa bertahun untuk dimiliki. Maka seharusnyalah anda berkelakuan baik dan sempurna dalam berjuang.

12. Kerana jika anda menggunakan otak anda akan maju ke depan, tetapi sekiranya anda menggunakan dubur untuk berfikir, idea-idea anda samalah dengan apa yang keluar dari dubur dan sedia untuk dilepaskan kedalam mulut jamban yang sentiasa lapar setiap waktu. Betul?