Followers

Mighty Jacksparrow is an Earth-based sub-intergalactic blogger who enjoys writing and in the same time entertaining his ever-amusing will-kill-to-read fans with sensationally hilarious and at times dramatic musings. This blog offers endless ideas and results; they might be charming most of the times but could be offending in some others. Therefore, it is always noble to remind that if you enjoy the pieces, carry on reading, but if they upset you, do quietly leave like the evening breeze and not like exploding diarrhea, which exactly what you will look like if you ever lose it on me. Enjoy! :D

Tuesday, March 29, 2011

Hikayat John Takde Kote


[Ini entri pendek untuk orang yang panjang berfikir.]



Pandang kiri-kanan, lihat apa yang tak kena.

Mesti ada punya. Dan selalunya apabila ada benda yang tak kena di pandangan mata, mulalah mulut menggatal nak bersuara. 

"Ini siapa punya seluar dalam campak atas lantai, tak reti nak campak dalam bekas baju kotor?"
"Ini siapa punya kerja kotorkan meja, pandai kotorkan tak reti nak lap balik?"
"Ini siapa punya anak merayau tak tentu hala, dah reti buat tak reti nak jaga?"

Bila dah mula bersuara sebegitu, kadang-kadang mulut ada sedikit lagi gatal nak bersuara lebih lagi. Alang-alang kata orang. Mulalah keluar benda-benda yang tak berapa sedap didengar.


"Ini siapa punya seluar dalam campak atas lantai, tak reti nak campak dalam bekas baju kotor? Bapak tak ajar ke?"
"Ini siapa punya kerja kotorkan meja, pandai kotorkan tak reti nak lap balik? Bapak tak ajar ke?"
"Ini siapa punya anak merayau tak tentu hala, dah reti buat tak reti nak jaga? Bapak tak ajar ke?"


Selalunya bila dah sampai ke tahap yang begini, jarang sekali ada yang menyahut, termasuklah sesiapa yang bersalah itu sendiri. Maka untuk mengekalkan momentum bebelan yang sudah mencapai tahap kedua, perlulah ada sedikit lagi tambahan terhadap bebelan yang sudah sedia ada tadi. Selalunya, tahap ketiga ini melibatkan tuduhan bersasar. Melulu atau tidak itu belakang kira, yang penting ada yang kena.


"Ini siapa punya seluar dalam campak atas lantai, tak reti nak campak dalam bekas baju kotor? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John punya kerja."
"Ini siapa punya kerja kotorkan meja, pandai kotorkan tak reti nak lap balik? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John punya kerja."
"Ini siapa punya anak merayau tak tentu hala, dah reti buat tak reti nak jaga? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John punya kerja."



Nak sedap lagi, tambah sedikit celaan terhadap tuduhan-tuduhan tadi, agar yang tertuduh dapat berikan perhatian yang sewajarnya.


"Ini siapa punya seluar dalam campak atas lantai, tak reti nak campak dalam bekas baju kotor? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John anak haram tu punya kerja. Kau dengan bapak kau sama je la John."
"Ini siapa punya kerja kotorkan meja, pandai kotorkan tak reti nak lap balik? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John anak haram tu punya kerja. Kau dengan mak kau sama je la John."
"Ini siapa punya anak merayau tak tentu hala, dah reti buat tak reti nak jaga? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John anak haram tu punya kerja. Kau dengan keturunan kau sama je la John."


Kalau masih tak dapat perhatian daripada yang teetuduh, lemparkan lagi sedikit kata-kata provokasi yang mampu menaikkan darah sang tertuduh. 


"Ini siapa punya seluar dalam campak atas lantai, tak reti nak campak dalam bekas baju kotor? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John anak haram tu punya kerja. Kau dengan bapak kau sama je la John. Wei John pukimak, kau dengar tak ni?"
"Ini siapa punya kerja kotorkan meja, pandai kotorkan tak reti nak lap balik? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John anak haram tu punya kerja. Kau dengan mak kau sama je la John. Wei John lancau mak lu, kau dengar tak ni?"
"Ini siapa punya anak merayau tak tentu hala, dah reti buat tak reti nak jaga? Bapak tak ajar ke? Ini mesti si John anak haram tu punya kerja. Kau dengan keturunan kau sama je la John. Wei John takde kote, kau dengar tak ni?

Selalunya bila sudah tiba ke tahap ini, orang kena tuduh (OKT) selalunya akan memberikan reaksi. Kalau bukan penyepak John singgah ke dahi, John akan mula buat hal-hal lain untuk menunjukkan rasa tak puas hati terhadap tuduhan yang singgah di mukanya, betul atau tidak itu lain cerita, yang penting perang sudah bermula. 

Tapi sebelum itu, kita lihat pula variasi tuduhan seperti di bawah:

"Ini siapa punya seluar dalam campak atas lantai, tak reti nak campak dalam bekas baju kotor? Bapak tak ajar ke? Ini mesti anak haram tu punya kerja. Kau dengan bapak kau sama je la. Wei pukimak, kau dengar tak ni?"
"Ini siapa punya kerja kotorkan meja, pandai kotorkan tak reti nak lap balik? Bapak tak ajar ke? Ini mesti anak haram tu punya kerja. Kau dengan mak kau sama je la. Wei lancau mak lu, kau dengar tak ni?"
"Ini siapa punya anak merayau tak tentu hala, dah reti buat tak reti nak jaga? Bapak tak ajar ke? Ini mesti anak haram tu punya kerja. Kau dengan keturunan kau sama je la. Wei takde kote, kau dengar tak ni?

Agak-agak adakah John akan mengamuk tidak tentu hala dengan tuduhan-tuduhan tersebut, sedangkan tuduhan-tuduhan itu MUNGKIN disasarkan kepada dirinya, tapi tidak ada apa-apa pun tuduhan yang melibatkan namanya dibuat? Sekiranya dia melenting apabila dikatakan sebegitu rupa, itu menunjukkan yang dirinya ada rasa bersalah. Maka, apa maknanya?


* * *


Itu saja untuk hari ini. Untuk latihan adik-adik di rumah, sila kembangkan masalah di bawah:


"Ini siapa punya video seks ni?!"




7 comments:

MATAHARI said...

haha. provokasi. menuduh macam style abang polis yang menggunakan step perlahan dan kemudian main cucuk-cucuk dan sentap-sentap.

membuatkan dua kondisi wujud,
1, yang bersalah akan panas-panas kerana salah.
2. yang tak bersalah akan panas-panas kerana diletakkan maruah di bawah kaki mereka.

Mighty Jacksparrow said...

Tepat.

SagaPutih said...

Orang melenting bukan sebab kesalahan tapi tuduhan. dan bila orang tu melenting, pihak yang menuduh akan berkata

"betul la tu dia salah, tgk dia marah"

padahal sebab lain

nice one.

Mighty Jacksparrow said...

aha, mungkin.

rawsktar said...

ni sapa punya video seks ni? tak reti nak simpan elok-elok ke? ni mesti keja John ni. bogeymak betol!

sastraboy said...

kahkah.

cam celaka. tapi betullah tu, melatah gila babi punyalah. betul salah belakang kira, lu sentuh bapak bapak apa pasal?

Mighty Jacksparrow said...

Rawkstar: Ni apahal menjurus kepada mencarut kat page i ni? laki x ajar?

Sastraboy: biasalah. siti situ sana sini.