Followers

Mighty Jacksparrow is an Earth-based sub-intergalactic blogger who enjoys writing and in the same time entertaining his ever-amusing will-kill-to-read fans with sensationally hilarious and at times dramatic musings. This blog offers endless ideas and results; they might be charming most of the times but could be offending in some others. Therefore, it is always noble to remind that if you enjoy the pieces, carry on reading, but if they upset you, do quietly leave like the evening breeze and not like exploding diarrhea, which exactly what you will look like if you ever lose it on me. Enjoy! :D

Thursday, July 21, 2011

The Freshmen of May Twenty-Eleven


As usual, being all different I am, I love to do different things in the classes I teach. Today, we all had some photography sessions. 

Here, I present the young people from which their futures lie in my hands. These are the people who are the reasons why I wake up every damn morning to go to teach and be happy every counted seconds. 

Well, thank you, kids.


* * *



























p/s: I was lazy on the editing LOL


Wednesday, July 20, 2011

You Angry Bird


I'm planning for a photography session tomorrow with the kids in Fundamental Physics 1.

There are around 150 of them, so just for the fun of it I'm gonna snap some memorable pictures tomorrow and blog about it later. So I told them to dress up for tomorrow via my Facebook.

And then this happened; a reply from one of the students:





I can't wait.


Tuesday, July 19, 2011

You Can't Be Serious!




A Hell's Angel biker was riding on the road one night when he accidentally knocked on something in his path. When he stopped and took a look at it, it was a genie's lamp. He rubbed it a few times and out came a genie.

"So tell me, mate," the genie said in a thick Aussie accent, "what is thy wish?". 

The biker thought for a while and said, "well I've always wanted to ride along the coastal line of Seattle and then proceed to a bridge system that connects the mainland with Hawaii".

"Well you can't be serious, mate!" the genie replied in disbelief. "Do you know how many engineering calculations need to be done, the material costs, the project duration and massive work forces that need to be prepared? And the distance! It's almost impossible! Give me a second wish eh."

"Well alright," said the biker, a bit ashamed. "Well I've always wanted to know what a woman really wants."

The genie, while remained floated in the air, gave a long thought while rubbing his chin and raising his eyebrows for a couple of times. After a while he finally said something:

"So do you prefer a single lane, or a double lane bridge?"


* * *



"The great question that has never been answered, and which I have not yet been able to answer, despite my thirty years of research into the feminine soul, is 'What does a woman want?'"
From Sigmund Freud: Life and Work by Ernest Jones, 1953.



Sunday, July 17, 2011

How Some People Got Hired


*click to enlarge*

Wednesday, July 06, 2011

Listerine Revenge


*click to enlarge*



Apa Benda Semua Ni?


Macam-macam benda jadi sekarang.

Kadang-kadang bila aku duduk-duduk petang-petang sambil menghirup secawan kopi panas dan menyedut asap gulungan tembakau dan menghembusnya ke udara atas kepala, terlihatkanlah kepada aku yang asap itu tadi berpecah kepada beberapa bahagian yang kemudiannya hilang bersama angin yang bertiup. Seperti mana orang-orang masa ini berpecah kepada beberapa bahagian yang pada akhirnya semua tau akan ada yang naik ke atas dan akan ada yang jatuh ke bawah, tiada di tengah-tengah.

Kita terlalu mahukan sesuatu yang ada kalanya terjangkau di luar minda masing-masing. Kita terlalu banyak protes. 


Rambut

Ambil contoh seorang perempuan ini yang mendaftar sebagai rekrut bomba baru-baru ini yang katanya (katanya) rambutnya dipotong sehingga botak. Masuk suratkhabar. Muka depan. Bapaknya bukan main lagi mengamuk. Lagaknya macam rambut anaknya itu tidak akan tumbuh lagi. Sampai menteri kena pohon ampun maaf, yang pada akhirnya ditolak mentah-mentah kerana bukan dibuat secara bersemuka. Bila dilihat semula kepala budak perempuan itu, tidak juga botak. Bukannya kepala itu dicukur pun, cuma dipotong hingga 6 mm. Ambil pembaris, tengok panjang mana itu 6 mm. 

Katanya masa taklimat ada diberitahu yang rambut rekrut baru akan dipotong sehingga klip no. 2. Klip no. 2 memberikan potongan sehingga 5 mm. Rambut manusia tumbuh pada rata-ratanya 1.25 cm satu bulan, atau 12.5 mm sebulan. Jadi apa masalahnya? Bapaknya bukan main lagi terus bawa keluar dari pusat rekrut. Terus buat press statement. Sekarang, kerjanya tak dapat, orang kiri-kanan mengata. Menteri pun sudah naik angin, pertahankan tindakan memotong rambut tersebut.

Puas hati?



BERSIH 2.0

Kita punya pilihanraya katanya sistemnya tak telus. Penipu besar. Tak serupa bikin. Itu semua aku tak mahu sentuh. Nanti karang macam-macam bijak pandai masuk blog ini semata-mata nak menegakkan pandangan masing-masing.

Cuba lihat belakang rumah kita. Cuba lihat dalam rumah kita. Cuba lihat kenderaan kita. Cuba lihat sekeliling kita. Ada bersih? Longkang depan rumah tak ada sampah, tak ada tersumbat? Tong sampah kita bersih atau penuh dengan ulat? Kain baju kita dah dibasuh atau masih berhimpun bermesyuarat di sisi dinding? Hubungan kita dengan orang lain, bersihkah agaknya? Kita ini sendiri bersihkah orangnya?

Bersihkah kini ini sebenarnya?

Tandas awam kita, koridor kita, jalan kita, yang tukang bersihkan semuanya jarang sekali orang kita sendiri. Yang dodoikan anak kita tidur, yang memasak dan bersihkan rumah tatkala kita laki bini sibuk bekerja cari duit, rata-ratanya kita panggil bibik. Anak-anak pun lebih rapat dengan bibik daripada kita sendiri. Yang tukang buat rumah, yang tukang buat kerja-kerja kotor semuanya orang-orang luar. Iyalah, kita kan bangsa terhormat. Mana boleh sentuh bab kotor-kotor ni.

Kan bagus kalau tiap-tiap bulan 500,000 orang berkumpul bersihkan bandar dan sistem pengairan negara ini? Kerjanya volunteer juga. Baru nampak apa benda yang dibersihkan. Ada juga baiknya. Keluar juga peluh dari badan yang sepanjang masa duduk dalam bilik air-conditioned sambil perut memproses makanan-makanan berminyak dan mulut mengunyah tanpa henti. Hilang juga lemak-lemak yang terkumpul di badan.

Ini benda yang 4, 5 tahun sekali jadi disibukkan. Tayar-tayar lama, sampah sarap belakang rumah yang dah 4, 5 tahun ada dekat situ tak dipedulikan. Besok bila anak-anak padam kena denggi, siapa yang nak disalahkan?

Salahkan kerajaan.



Kelab Isteri Taat

Ini satu lagi benda.

Kononnya bini perlu jadi sex angel di rumah. Mungkin ada yang masih boleh jadi sex angel, tapi kepada yang jenis perutnya pun sudah sampai 40, 50 inci lilitannya, sex angel apa benda.

Kebanyakan lelaki dalam kepalanya bukan sekadar maukan seks saja. Ada banyak benda lain lagi yang nak difikirkan. Barang-barang dalam peti ais dah mula kosong, esok kena pergi pasar malam atau supermarket. Hutang kereta hujung bulan dah nak kena bayar. Atap rumah bocor, nanti hujung minggu kena panggil orang baiki. Di hall depan tu kalau letak karpet baru lawa juga kan? Anak-anak sudah mula besar, permintaan pun makin banyak. Mana nak cari duit? Kena kerja lebih sedikit-lah nampaknya. Mulut diam, kepala jalan, fikir fikir fikir.

Yang bininya, bila nampak lakinya diam saja, mulalah. Itu ini itu ini. Sudahlah kepala lakinya pusing, dia bikin satu rumah pusing. Bila laki sudah meradang, kalau tak di-PANG-nya bini, dia ambil kunci kereta cabut keluar sampai ke pagi. Bila jadi macam ni, yang disalahkan siapa? Tentulah si laki-laki. Bininya macam biasa. Itu protes ini protes. Ini salah itu tak betul. Bila disuruh buat sendiri, pandai pula diam. Tak sampai lima minit, melawan lagi. Gaduh. Cerai-berai. Anak-anak tengok saja. Besok dah besar, anak-anak pun ikut buat benda sama.

Taat. 

Pada aku cukuplah sekadar isteri itu taat pada laki. Dengar kata-kata lakinya. Ada sebab di sebalik pemikiran lelaki yang pada perempuan mungkin tidak adil pada masa sekarang tapi untuk jangkamasa panjang sangat membantu. Kalau bininya taat, lakinya nak balik rumah lepas kerja pun tak ada nak pening-pening kepala. Lakinya balik saja, terus duduk rumah tak ada keluar-keluar lagi sebab rumahnya sendiri sudah aman.

Ini tidak. Balik rumah penat-penat dari ofis, rumahnya bersepah-sepah. Anak-anak entah ke mana pergi. Dapur kosong, nasinya tak ada. Bininya duduk pakai kain batik atas sofa tengok TV. Bila ditegur, melawan itu ini.

Kalau aku pun, aku patah balik ke kereta, start enjin, cabut pergi ofis balik. 




p/s: kadang-kadang kita semua lupa siapa diri kita sendiri.